De meeste podcasts die eerder als radioprogramma werden uitgezonden halen hooguit enkele duizenden luisteraars. ‘Originele’ podcasts, zonder FM-connectie, hebben makkelijk vijf tot tien keer meer publiek.
Die verhouding was eerder niet zo duidelijk als nu, omdat bereikonderzoeker NMO sinds deze maand radio- en originele podcasts afzonderlijk rapporteert.
Ter illustratie: de nummer tien radio-podcast is Spijkers met Koppen en dat had in januari gemiddeld 18.536 podcastluisteraars. De nummer twintig The Friday Move had er 7.630.
De nummer tien in de lijst originele podcasts is Chantal & Tina. Die serie had 57.271 luisteraars. De nummer twintig De Ongelooflijke Podcast: 38.870.
De presentator van The Friday Move is Wilfred Genee. De podcastversie van zijn tv-programma Vandaag Inside staat op nummer drie met dagelijks 52.000 luisteraars.
De top tien radio-podcasts:
De top tien originele podcasts:
Reclame bij podcasts en streamers waren in 2024 de snelstgroeiende kanalen voor adverteerders in het audiodomein. Audioreclame als geheel groeide met 6,5 procent naar 261 miljoen euro. Een recordjaar, vertelde de directeur van Audify Liedewij Hentenaar onlangs. Nieuw in haar rapportage zijn de cijfers over podcastreclame. In 2024 was er een besteding van 3,8 miljoen euro (+25,2%) ten opzichte van 2023 en de online audioreclame in lineaire radio groeide met 29,8 procent naar 14,2 miljoen euro.
Foto: Ben Blennerhassett, Unsplash
emerce
28-02-2025 06:32