Ontwikkelingen in de AI gaan razendsnel en in veel opzichten kan AI al net zoveel of meer dan het menselijk brein. Er zijn echter ook eigenschappen van het menselijk brein die AI (nog) niet kan simuleren. Zegt Ap Dijksterhuis, schrijver van Het slimme onbewuste. Hij is een van de sprekers op Emerce Recruitment.
Dijksterhuis is schrijver en hoogleraar psychologie. Hij schreef onder andere populairwetenschappelijke boeken als ‘Op naar geluk’, en ‘Inspiratie’, de reisboeken ‘Wie (niet) reist is gek’ en ‘Wegwee’, en de romans ‘Bart’ en ‘Vader’.
Technologie kan processen automatiseren, maar menselijke interactie en emotionele connectie zijn onvervangbaar. Dit jaar ligt de focus van Emerce Recruitment daarom op de spanning tussen enerzijds het onvervangbare belang van de menselijke factor en anderzijds de onstuitbare potentie van AI. Hoe vind je de juiste balans tussen die twee polen?
Ook Martin van Kranenburg (1968), bekend van ‘Schrijven voor het Brein’, gaat het over AI hebben. Met zijn tweede en #1 managementboek bestseller ‘ChatGPT als tweede Brein’, laat hij zien hoe je AI kunt inzetten als ideale assistent. Je leert hoe je een AI-assistent ontwerpt die jouw werk efficiënter en creatiever maakt.
Een goed werkende careersite, geautomatiseerde mediacampagnes, aantrekkelijk geschreven vacatureteksten; dat is de basis. Maar in de War for Talent is meer nodig om de bekendheid en aantrekkelijkheid van je werkgeversmerk te vergroten.
Alice Zeijlemaker vertelt hoe Schiphol Group naast online contactmomenten juist ook kiest voor offline activaties. Om geïnteresseerden letterlijk te laten ervaren hoe het is om bij Schiphol Group te werken.
Om die reden stampen zij in januari voor twee weken lang een pop up ‘reisbureau’ op Plaza uit de grond; het Career Travel Agency.
Justeattakeaway.com heeft onlangs haar recruitmentplatform voor koeriers geoptimaliseerd voor elf landen, waar jaarlijks meer dan 10.000 nieuwe medewerkers worden aangenomen. Een van de belangrijkste innovaties was de introductie van een salariscalculator, waarmee salarissen direct inzichtelijk en transparant worden gemaakt. Deze tool helpt kandidaten sneller beslissingen te nemen en verbetert de kwaliteit van sollicitanten.
Het project begon met grondig gebruikersonderzoek onder bestaande koeriers, gevolgd door A/B-testen en een interne roadshow om stakeholders te overtuigen.
Tijdens Emerce Recruitment krijgen bezoekers een exclusief kijkje achter de schermen. Ook wordt toegelicht hoe gebruikersonderzoek met koeriers, interactieve designsessies en A/B-testen hebben bijgedragen aan het succes van de implementatie.
Marnix de Groot van Alliander gaat in op de uitdagingen van de energiesector met een tekort aan 60.000 technici.
De dynamiek op de arbeidsmarkt is in volle gang, maar hoe ziet dat er uit wanneer het gaat om de arbeidsmarkt voor recruiters zelf? Tijdens een paneldiscussie gaan experts in gesprek over de vraag: Wat wil de recruiter nu eigenlijk?
In een markt waar werkgevers en professionals ogenschijnlijk tegengestelde wensen hebben, wordt de kloof steeds zichtbaarder. Werkgevers geven de voorkeur aan vaste dienstverbanden en werken op kantoor, terwijl recruiters, net als veel andere professionals, steeds vaker kiezen voor hybride of volledig remote werk en de flexibiliteit van zelfstandigheid. Hoe valt deze kloof te overbruggen? Is er een middenweg te vinden, of staan beide partijen lijnrecht tegenover elkaar?
De discussie biedt meer dan alleen een blik op de wensen van recruiters. Het legt ook een bredere maatschappelijke ontwikkeling bloot. De spanningen op de arbeidsmarkt tussen vaste contracten en flexibiliteit zijn namelijk niet beperkt tot de recruitment sector. Dit maakt de paneldiscussie een spiegel voor trends in de bredere arbeidsmarkt.
Emerce Recruitment vindt 3 april plaats in Pakhuis de Zwijger te Amsterdam. Het volledige programma vind je hier. Kaarten zijn hier te koop.
emerce
28-02-2025 06:10