Het Rotterdamse analyticsplatform voor e-commerce Eyk Data sluit een technische samenwerking met Stape, een van ’s werelds grootste aanbieders van serverside trackinghosting. De move past in Eyks ambitie om wereldwijd te concurreren met grote Amerikaanse spelers en e-commercebedrijven volledige controle te geven over hun marketingdata.
“Over twee tot drie jaar slaat geen enkele softwareleverancier meer jouw data op,” voorspelt Alain Odijk, CEO en medeoprichter van Eyk, in gesprek met Emerce. “De golf van data-ownership gaat enorm worden. Blackboxes worden dan niet meer geaccepteerd.”
De meeste e-commercebedrijven, zo legt Odijk uit, gebruiken een combinatie van externe tools om het rendement van hun marketingcampagnes te meten. Maar die rapporteren nooit de exacte omzetcijfers. Niet gek, want dit zijn slagers die hun eigen vlees keuren. Eyk trekt tracking en reporting los van de toolleveranciers. Klanten kiezen zelf welk attributiemodel ze willen toepassen. “Ze ervaren het als een warm bad en merken dat we hun marketing-ROI verhogen.”
Eyk, eind 2022 opgericht door Odijk en CTO Bart Lammers, geeft ondernemers controle door deze te importeren en structureren in Google BigQuery. Sinds de oprichting heeft het bedrijf de focus verlegd naar e-commerce, met specifieke oplossingen voor attributie en performancemarketing.
De samenwerking met Stape, dat internationaal meer dan 100.000 klanten bedient, stelt Eyk in staat om serverside tracking aan te bieden binnen de eigen Google Tag Manager van klanten. Dit is cruciaal in een tijd waarin cookies verdwijnen en consumenten én bedrijven kritischer worden over dataverzameling.
Het bedrijf, dat momenteel wekelijks twee nieuwe klanten verwelkomt waarvan 70 procent uit Nederland, heeft stevige internationale ambities. Voor het einde van dit jaar wil Eyk de Amerikaanse markt betreden. “In de VS investeren ondernemers wat meer in controle over data,” observeert Odijk. “Als we qua functionaliteit op gelijke voet komen met de grote systemen, omarmen klanten ons concept.”
Merken als The Good Roll, Stieglitz, Plnktn en Babypark maken al gebruik van het platform.
De prijsstructuur is gebaseerd op het aantal webshops per klant en de bruto omzet van de afgelopen twaalf maanden. De fee dekt ook het hosten van BigQuery en Stapes diensten.
De snelle ontwikkeling van AI speelt ook een rol in Eyks strategie. Het platform structureert alle business data in Google BigQuery, wat essentieel is voor AI-toepassingen. “Met Gemini en GPT kunnen klanten al vragen stellen aan hun data,” zegt Odijk. “Zelf je data in beheer nemen is de eerste stap naar maximale waarde uit AI-ontwikkelingen.”
In februari 2023 haalde Eyk 650.000 euro venture capital op bij Goldfish Global en Graduate Entrepreneur. Deze fondsen richten zich op prille bedrijven met pre-seed kapitaal.
Over eventuele verdere VC-financiering voor de Amerikaanse expansie is nog geen besluit genomen. Dat punt komt pas na de zomer op de agenda. “De wereld is anders dan een paar jaar geleden door AI,” stelt Odijk. “Dit jaar gaan we flirten met het buitenland. Dan beslissen we: lean en mean doorgaan of nieuw groeigeld ophalen voor snelheid. Dat laatste doen we alleen als we bewijs zien dat het daadwerkelijk schaalt.”
emerce
25-02-2025 06:18