Emakina verliest naam, wordt Empathy Lab

Digitaal bureau Emakina ondergaat een rebranding en herpositionering. De Amerikaanse eigenaar EPAM maakt er ‘Empathy Lab’ van, wat een AI-first tech- en marketinglabel wordt. Vanochtend maakte EPAM de Europese lancering bekend van het nieuwe label. De Nederlandse en Belgische kantoren van Emakina ondergaan de transformatie als eerste. Die in Frankrijk, Zweden, Zwitserland, Oostenrijk, Servië en Polen volgen op een later ogenblik. Waar Emakina zich altijd richtte op creatieve diensten en – wat heet – datagestuurde klantervaringen gaat Empathy Lab een andere kant op. De nieuweling kiest een focus op strategisch advies en de ontwikkeling van nieuwe technologie- en data-gedreven capaciteiten. EPAMs Elaina Shekhter, Chief Marketing & Strategy Officer, licht toe: “De rol van de CMO reikt veel verder dan traditionele marketing en vereist expertise in data, technologie, klantervaring en bedrijfsstrategie. Om hen te ondersteunen lanceren we een digitaal bureau met een AI-first aanpak dat wordt geleid door een multidisciplinair team van datascientists, AI-experts, technologen, marketingstrategen en creatieve professionals.” De naam Empathy Lab is ogenschijnlijk nieuw, maar EPAM had hem nog op de plank liggen uit een oude overname (2012). Het betreffende bedrijf uit Philadelphia was toen twee jaar oud en specialiseerde zich in design in e-commerce. De toenmalig mede-oprichter Kevin Labick (foto) werkt nog steeds bij de koper en is, om de cirkel rond te maken, verantwoordelijk voor de Europese uitrol van wat ooit zijn geesteskind was. De Amerikaanse groep publiceerde vorige week de financiële cijfers over 2024. De omzet steeg met 0,8 procent tot 4,7 miljard dollar, de nettowinst steeg met negen procent tot 454 miljoen dollar.
emerce
25-02-2025 10:53