‘Agencies hebben moeite met verhogen productiviteit’

Nederlandse marketingbureaus worstelen met het verhogen van hun productiviteit. Uit het Agencies Benchmark Report van Simplicate blijkt dat de gemiddelde productiviteit van de onderzochte bureaus in 2024 op slechts 55 procent bleef steken. De top 20 procent van de markt is echter in staat om een gemiddelde productiviteit van 67 procent te realiseren. Dit geeft aan dat er binnen de sector nog veel ruimte is voor groei en efficiëntieverbetering. Simplicate analyseerde de cijfers van bijna 500 Nederlandse online marketingbureaus, digital en creative agencies over de periode januari tot en met december 2024. De productiviteit is gedefinieerd als het aantal klanturen gedeeld door het totaal aantal roosteruren minus verlof. Simplicate ziet verschillende mogelijkheden voor de bureaus om hun productiviteit te verhogen. Enerzijds liggen er kansen in de optimalisatie van het sales- en planningsproces. Door alle vaste klanten en retainers vroegtijdig in te plannen, kan een agency tijdig anticiperen op tekorten of overschotten in de organisatie. Anderzijds liggen er ook kansen in onderzoek naar oorzaken van afwijkingen van de productiviteitsnorm. Inzicht in de tijdsbesteding van medewerkers legt kansen bloot om processen te verbeteren, werk slimmer te verdelen of door tijdig de focus te verleggen naar sales. Het rapport wordt uitgegeven door Simplicate, een snelgroeiende software scale-up uit Groningen en Amsterdam. Het bedrijf ondersteunt zakelijke dienstverleners om onnodige complexiteit uit hun dagelijkse bedrijfsprocessen te halen.
emerce
24-02-2025 10:56