Een analyse van campagneresultaten van vele duizenden internationale influencers laat zien dat adverteerders het meeste waar voor hun geld krijgen bij de allerkleinste creators.
Allereerst vraagt deze groep de laagste vergoeding per social posting en daarnaast ligt de interactieratio er het hoogst: 14,2 procent. De boodschappen van de kleinste creators komen het hardst aan bij hun publiek.
Dat is adverteerders ook niet ontgaan, want de prijs per posting voor nano- en micro-influencers is in 2024 verdubbeld of zelfs verdrievoudigd.
Dit valt allemaal op te maken uit een nieuwe analyse van de commerciële verrichtingen van influencers op Instagram door The Cirqle. Dit Nederlandse bedrijf verbindt creators, adverteerders en hun bureaus met elkaar via een soort bemiddelingsplatform. Het heeft zich op de campagnes van 2,5 miljoen influencers wereldwijd.
“Bij de kleinste influencers krijg je verhoudingsgewijs het meeste waar voor je geld”, aldus oprichter Steven Lammertink tegen Emerce. “Een andere trend die ik zie, is dat de content direct de admanager wordt ingeschoten.” En niet eerst bij het sociale netwerk zelf. “Waarom? Een social posting krijgt organisch hooguit 24 uur aandacht. Als je die aandacht wil verlengen naar negentig dagen, dan moét je adverteren op Meta om conversie te krijgen.”
“Door betaald sociaal te combineren met de kleinere lagen, kunnen merken hun content versterken door paid social. Ze bereiken onbeperkte schaalbaarheid met behoud van authenticiteit.”
“Organisch is geen strategie.”
Een andere trend die de ondernemer uit Amsterdam ziet, is de immer toenemende mate van professionaliteit van de creators. Zij beschikken lang niet altijd over de professioneel productiefaciliteiten van een merkadverteerder, maar dat is aan hun creatie niet af te leiden. AI en iPhones democratiseren het productieproces. “Ze zijn superprofessioneel. Kijk bijvoorbeeld naar deze of deze voor Polaroid.”
Lammertink verwacht dat de impact van AI ook de reclame- marketing- en mediabureaus dit jaar hard zal raken. “Niets in dit vak worden niet geraakt. Van contentcreatie tot het versimpelen van de werkprocessen en workflows tot de toename van het aantal virtele influencers en alles daartussen. Het zijn de middelgrote bureaus die hier echt mee bezig zijn en er bovenop zitten.”
Foto: Good Faces, Unsplash
emerce
24-02-2025 13:56