Een turbulent jaar voor supermarkten

De supermarkt rapportcijfers zijn bekend. NIQ en Circana mochten weer eenmalig de marktaandelen van een (steeds kleiner) deel van de supermarkten bekendmaken afgelopen dagen. En traditiegetrouw ontstond er ook weer wat discussie over wie van de twee gelijk heeft en wat de marktaandelen zijn van de formules welke niet door NIQ en Circana zijn gepubliceerd. Hiiper kijkt het gehele jaar naar hoe de Nederlandse consument zich gedraagt en beweegt. Zowel binnen de klassieke supermarktbranche, en dan àlle formules meegenomen, als ook juist daarbuiten. Inzichten dus over de kanalen heen, waaruit de enorme dynamiek blijkt. De marktaandelen komen dan ook niet als een verrassing. Consumenten denken niet in kanalen, maar doen gewoon hun boodschappen. De ene keer bij de supermarkt op de hoek. De andere keer online bij een pure player. Of ze proberen een keer een maaltijdbox of doen een top-up trip bij een flitsbezorger. Als je echt wil weten hoe je presteert als food retailer, moet je volgens Hipper dus breder kijken. Naar de hele taart. En die wordt steeds anders verdeeld. Afgelopen jaren is duidelijk geworden dat consumenten steeds vaker kiezen voor andere kanalen. In 2024 lekt er echter geen omzet meer weg uit de klassiekere marktdefinitie. Het segment ‘overige supermarkten’, waaronder Ekoplaza, Amazing Oriental en Sahan, wint wel flink terrein. Dit gaat qua aandeel ten koste van de online kanalen. Met name flitsbezorgers gaan daarbij onderuit door het vertrek van twee van de drie grote spelers. En daarnaast heeft de overgebleven speler, Flink, afgelopen jaar ook last ondervonden van de veranderende marktdynamiek en regelgeving. Maar ook deze definitie van foodretailer is verre van compleet. Branchevervaging speelt immers een steeds grotere rol. Van non-food retailers die meer en meer omzet afsnoepen van foodretail (zoals Action, Kruidvat en Hema) tot platformpartijen die een alsmaar uitdijend food assortiment aanbieden (bijvoorbeeld Bol en Amazon) tot single category pure players zoals XXLNutrition en Koffievoordeel, die hard groeien. De hardnekkige inflatie heeft inmiddels ook impact op supermarktbestedingen. In het laatste kwartaal winnen de prijs georiënteerde formules. Dirk presteert het hele jaar door sterk, elk kwartaal laten ze aandeelgroei t.o.v. 2023 zien, maar gedurende 2024 groeien ze niet echt verder door in marktaandeel en zijn ze redelijk vlak. Nettorama is over het hele jaar vlak qua ontwikkeling, maar onderliggend presteren ze de eerste helft van het jaar een stuk minder versus vorig jaar. Dit compenseren zij na de zomer, met mooie jaar-op-jaar groei. Vomar laat in 3 van de 4 kwartalen een plus zien ten opzichte van vorig jaar en wint daarmee iets aandeel.
emerce
24-01-2025 08:40