De consumentenbestedingen op smartphones aan generatieve AI-apps bereikten in 2024 bijna 1,1 miljard dollar, een verdrievoudiging.
Dat blijkt uit een nieuw rapport van de analist van de appeconomie, het bedrijf Sensor Tower.
De dataprovider publiceerde afgelopen dagen zijn jongste State of Mobile-rapport.
In het algemeen constateren ze, dat in 2024 de wereldwijde inkomsten uit in-app-aankopen voor het eerst 150 miljard (+13%) bedroegen. Dat is de hoogste groei sinds 2021. Dit omvat uitgaven aan in-app-aankopen, abonnementen en betaalde apps en games.
Consumenten gaven circa 1,1 miljard dollar uit aan GenAI-apps, waaronder ChatGPT, Google Gemini en de Chinese chatbot Doubao van Bytedance. De nieuwste versie van die laatste zou, volgens sommige metingen, beter presteren dan de Amerikaanse grootheden.
De tijd die men besteedt aan AI-apps steeg met driehonderd procent. ChatGPT stond bovenaan de lijst met 40 procent van de wereldwijde GenAI-app-consumentenuitgaven en 23 procent van de downloads in 2024.
Gemiddeld besteedt iemand 3,5 uur per dag aan apps op zijn telefoon. Dat is een internationaal gemiddelde. Cijfers wisselen per land en continent.
Sensor Tower ziet dat de grote groei in ‘telefoontijd’ voorbij is. “In sommige landen ervaren consumenten digitale vermoeidheid. De tijdsbesteding is feitelijk gelijk gebleven in verschillende belangrijke markten, waaronder de Verenigde Staten, Japan, Zuid-Korea en China.”
Bytedance is van plan twaalf miljard dollar te investeren in de aankoop van AI-chips om de AI-pk’s fors op te schroeven. De helft in China, de helft daar buiten. Doubao had 71 miljoen maandelijkse actieve gebruikers in december. Op zijn thuismarkt concurreert de TikTok-moeder met Baidu, Alibaba en Tencent.
Foto: 偉宗 勞, Unsplash
emerce
23-01-2025 14:51