Een peiling door techbedrijf Watermelon laat zien dat 54 procent van de afdelingen Klantenservice AI-tools gebruiken in hun dagelijkse praktijk.
Dit komt naar voren in een enquête onder 181 professionals in de klantenservice uit verschillende branches. Kort samengevat hebben AI-tools de productiviteit verhoogd voor 86% van de gebruikers, waarbij de meesten (54,4%) tussen de 2-8 uur per week besparen. Bovendien benadrukt 68,4% snellere klantresponstijden als een groot voordeel.
De twee andere grote voordelen zijn het feit dat medewerkers minder repeterend werk hoeven te doen (58%) en dat de beschikbaarheid van de afdeling verbetert (56%).
Slechts veertien procent van de ondervraagden zegt dat ze niets merken qua productiviteit. De helft heeft het idee dat ze ‘iets productiever’ zijn en voor 33 procent is dat zonneklaar. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat 63 procent van de respondenten aangeeft dat cases efficiënter worden opgelost.
Watermelon uit Utrecht: “Veel organisaties hebben geen formeel AI-beleid, waardoor klantenserviceteams zelf de AI-adoptie moeten beheren. Bijna de helft (44%) van de respondenten geeft aan dat hun organisatie een AI-beleid heeft, terwijl 40 procent aangeeft geen beleid te hebben.”
emerce
22-01-2025 08:46