Het verkeer naar nieuwssites staat onder toenemende druk nu grote technologiebedrijven AI-gegenereerde samenvattingen integreren in hun zoekresultaten.
Deze ontwikkeling volgt op een al eerder ingezette daling van verkeer via sociale media. Dat zijn met name Facebook en X.
De integratie van AI-samenvattingen in zoekresultaten door grote techbedrijven zou deze trend kunnen versterken. Als gebruikers direct in de zoekresultaten een AI-gegenereerde samenvatting kunnen lezen, neemt mogelijk de noodzaak af om door te klikken naar de oorspronkelijke artikelen. Dit zorgt voor groeiende bezorgdheid in de uitgeefwereld.
Deze ontwikkeling zou niet meer dan logisch zijn. Een blik op de zoekinterface van Google verraadt dat. Ooit leverde Google louter zoekresultaten met in de marge een paar klikbare reclamelinks. Vandaag de dag propt het de resultatenpagina vol met verwijzingen naar zijn eigen diensten: Afbeeldingen, Shopping, Gesponsorde Resultaten, Video’s en dus ook AI Overviews.
Deze ontwikkeling raakt aan een breder vraagstuk over de toekomst van online nieuwsdistributie. Reuters Institute en University of Oxford publiceerden onlangs hun jaarlijkse analyse van hoe media en technologie zich ontwikkelen en hoe dat de journalistiek raakt.
“Tot nu toe zijn zoekopdrachten naar belangrijke nieuwsverhalen grotendeels uitgesloten van Google AI Overviews, maar uitgevers zijn bang dat dit zal veranderen, waardoor meer blauwe links zullen worden omgezet in een kleiner aantal citaties. Google stelt dat links binnen AI-overzichten meer kliks opleveren dan in een traditionele webvermelding, hoewel er over het geheel genomen mogelijk minder links zichtbaar zijn.”
De onderzoekers vervolgen: “Maar er is nieuwe concurrentie op komst in de vorm van OpenAI’s Search GPT en Perplexity. Deze zullen zich minder beperkt voelen dan Google, omdat ze de kracht van fundamentele LLM’s combineren met realtime informatie-indexen om de zoekervaring aanzienlijk te verbeteren.”
Reuters en Oxford schetsen een onheilspellend beeld voor nieuwsuitgevers. Er is werk aan de winkel. Ze zullen hun bedrijfsmodel tegen het licht moeten houden. Heel verrassend is dat nu ook weer niet. Deze conclusie klinkt al jaren zacht of wat harder door in dit rapport.
“Nu inhoud van elk type en formaat overvloediger wordt dan ooit, zullen alleen uitgevers die zich onderscheiden van de massa in termen van kwaliteit, relevantie of verbinding waarschijnlijk succesvol zijn. Dit alles wijst in de richting van een voortdurende verschuiving naar door lezers gefinancierde modellen en weg van gratis-maar-met-reclame.”
Over AI in het journalistieke productieproces schetsen de onderzoekers via een enquète:
!function(){'use strict';window.addEventListener('message',(function(a){if(void 0!==a.data['datawrapper-height']){var e=document.querySelectorAll('iframe');for(var t in a.data['datawrapper-height'])for(var r=0;r
Foto: Oliver Gran (cc)
emerce
22-01-2025 13:06