Met de inzet van nieuwe technologie kan Omoda persoonlijke stijladviezen gaan geven zoals je verwacht in een lokale fysieke winkel maar dan online op schaal.
Achter de schermen heeft de fashionwinkel uit Zierikzee maanden met Google gewerkt aan de invoering van technologie die op dat moment nog niet commercieel beschikbaar was. Later vandaag demonstreert de techreus op de National Retail Federation 2025 in New York de Zeeuwse noviteit.
Het gaat hier om een chatbot die kledingadvies op maat kan geven. Met een druk op een knop, rechtsonder in beeld, wordt een AI-bot erbij geroepen. Als de potentiële klant heeft verteld wat de gelegenheid is en welk stijl men zoekt, verschijnen er tussen de vijf en tien kledingsetjes als advies. De klant kan de suggesties verder verfijnen door te de conversaties voort te zetten.
CTO Ewoud Frielink vertelt tegen Emerce dat dat exact de bedoeling is van de AI Stylist. Die moet de klant het gevoel geven als zij of hij persoonlijk in gesprek is met de specialist van een boutique die past iemands smaak.
“De eerste ervaringen met ‘Ontdek de look’ vertellen dat dit iets is waarmee we onze klanten een dienst bewijzen. Het verschil met de huidige, nieuwe uitvoering is dat we veel meer dan die drie looks kunnen suggereren op een productpagina van een individueel item. Voor ons werkt dat conversieverhogend.”
“Dit is de allereerste stap naar de uitvoering van de visie op hoe je fashion online verkoopt.”
Generatieve kunstmatige intelligentie an sich is niet nieuw voor Omoda. Daar werkt Frielink en zijn team al mee sinds het beschikbaar was. “Als organisatie zijn we precies klein genoeg om wendbaar te zijn en hier aan te werken en groot genoeg om dat met schaal te doen.”
“Om je een idee te geven. Productomschrijvingen worden sinds anderhalf jaar met AI gemaakt. Negentig-plus procent van alle productattributen is ai gegenereerd AI-gegenereerd. De geleverde kwaliteit is beter dan wat mensen doen. Heel consistent ook. Daarnaast gebruiken we het voor de klantenservice, om cases nauwkeurig te analyseren en terugkerende issues tijdig te spotten. Dat kunnen we tot in het fijnste detail.”
De gebruikte Google-technologie zijn Gemini (1.5) en Vertex AI, aangevuld met Langchain. Omoda had zijn datawarehouse al bij Google staan. Later zal beeldmodel Imagen 3 worden gebruikt om kledingsets te genereren. Die worden nu nog in een studio gefotografeerd. In technische zin staat Frielink niets in de weg om dit soort beeld door machines te laten genereren. Dan wordt het potentieel aantal mogelijk set-combinaties in theorie oneindig. De uitdaging verschuift dan richting de inkoopstrategie en de creatie-afdeling.
Foto: Simeon Asenov, Unsplash
emerce
13-01-2025 08:28