Googles Europese jaaromzet naar 102 miljard (+12%)

Voor het eerst noteert Google in Europa en omgeving (EMEA) een jaaromzet van boven de honderd miljard dollar. Een smetje op het kwartaalverslag is de omzetdaling uit reclame buíten Googles eigen domeinen. De nettowinst over het hele jaar komt ook voor het eerst boven de honderd miljard dollar uit (100,12 miljard, +35%). Toch doen beleggers het aandeel in de handel nabeurs van de hand en daalt de notering met een kleine zeven procent tot 194 dollar. Dat komt naar voren in de cijfers die het concern zojuist bekendmaakte (PDF). Google Cloud zag een omzetstijging van dertig procent tot 12 miljard dollar, voortkomend uit Cloud Platform (GCP), AI-infrastructuur en generatieve AI-oplossingen. Die laatste twee staan er voor het mooie bij, want details over gebruik en resultaat worden niet gedeeld met de markt. Cloud is goed voor 12,5 procent van de kwartaalomzet. Deze tak verdubbelde het bedrijfsresultaat ruim, van 864 miljoen naar 2,1 miljard. Gekeken naar de reclame-activiteiten is Search nog steeds dominant. Dat is goed voor ruim de helft van de omzet, 54 miljard van de 96 miljard dollar. YouTube-reclame steeg met dertien procent en bij Google Network boekte het concern een daling van vijf procent. Aan aandeelhouders wordt over het afgelopen kwartaal 2,4 miljard dollar dividend uitgekeerd.
emerce
04-02-2025 22:30