KPN is Odido voorbijgestreeft op de Nederlandse mobiele markt, dankzij de overname van Youfone en autonome groei. In het derde kwartaal van 2024 pakte KPN een aandeel van 31,9 procent retail mobiele Sims, vóór Odido met naar schatting 31,8 procent en Vodafone met 24,3 procent, zo blijkt uit het meest recente onderzoek van Telecompaper.
Bovenstaande cijfers zijn inclusief de mobiele operators en hun second brands (Simyo en Youfone bij KPN, Simpel en Ben bij Odido, hollandsnieuwe bij Vodafone). Voor alleen de topmerken heeft KPN een sterkere voorsprong, met een aandeel van 27,7 procent postpaid-Sims in Nederland in Q3 2024. Dat is een geschatte 1,5 procentpunt meer dan het merk Odido en 5,5 procentpunt meer dan het postpaid-aandeel van Vodafone, aldus de laatste editie van Telecompaper’s Dutch Mobile Operators rapport.
Van de belangrijkste merken voegden vooral KPN en Odido nieuwe postpaid-abonnees toe in Q3, maar de meeste groei was voor de MVNO’s, die er samen 91.000 postpaid-Sims bij kregen. MVNO’s namen 7,1 procent van het totaal aantal postpaid-retail Sims in het kwartaal voor hun rekening, een daling ten opzichte van 8,4 procent een jaar geleden door de overname van Youfone door KPN, maar een herstel ten opzichte van hun aandeel van 6,7 procent in het tweede kwartaal.
Telecompaper schat dat de postpaid-retailomzet in het derde 2024 de grens van 1 miljard euro passeert, met een groei van 5 procent ten opzichte van een jaar eerder. De groei komt zowel door meer Sims en inflatiecorrecties, als door de geleidelijke migratie naar grotere abonnementen met meer data. In dezelfde periode steeg het aantal postpaid Sims in Nederland met 3,7 procent tot 20,6 miljoen.
emerce
12-12-2024 09:50