CES 2025: ‘Handelstarieven Trump gaan markt voor consumentenelektronica verstoren’

Het plan van Donald Trump om tarieven op te leggen aan vooral Chinese leveranciers kan een negatief effect hebben op de markt voor consumentenelektronica. Daarvoor waarschuwde Brian Comiskey van Consumer Technology Association (CTA) zondag aan de vooravond van de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. ‘ De schattingen gaan uit van een daling van 90 to 143 miljard dollar alleen al in die VS. De aankoop van laptops en tablets kan door flink gestegen prijzen met 68 procent dalen, die van spelcomputers met 58 procent en die van smartphones met 37 procent.’ Sommigen vrezen dat Trump een van de ergste handelsoorlogen sinds de jaren dertig in gang gaat zetten. Trump kondigde aan op zijn eerste werkdag importtarieven in te voeren op goederen uit Canada, Mexico en China. Deze tarieven treffen daarmee de drie grootste handelspartners van de VS. Samen zijn zij goed voor meer dan een derde van de geïmporteerde en geëxporteerde goederen en diensten van het land. Het was is een somber geluid in een anders vrij optimistische presentatie over het Tech Trends Forecast-rapport, dat elk jaar bij de start van CES wordt gepresenteerd. Handelsorganisatie CTA organiseert de CES. Hat nieuwste rapport voorspelt een retailomzet van 537 miljard dollar in 2025 in de VS, een forse stijging ten opzichte van 520 miljard dollar in 2024. Daarvan is 353 miljard dollar hardware en 184 miljard is software. Dit jaar zal AI functionaliteit voor groei moeten zorgen. 64 procent van de Amerikaanse consumenten gebruikt bijvoorbeeld al AI-hulpmiddelen om online te winkelen en 40 procent heeft interesse in AI-personalisatie. Bovendien lijkt uit het rapport dat 93 procent van de Amerikaanse volwassenen bekend is met generatieve AI en dat 61 procent AI-tools op het werk gebruikt. De rol van Gen Z, geboren tussen 1995 en 2010, is daarbij leidend. Het gaat nu al om een derde van de wereldbevolking, merendeels in Zuidoost Azië, Latijns Amerika en Afrika. In de VS vertelt deze generatie dat tech essentieel is voor hun bestaan. Daarnaast is deze groep eerder bereid apparaten in te ruilen voor iets nieuws. Gemiddeld heeft deze generatie in de VS al 13 apparaten in huis. Ook opvallend is dat Gen Z niet alleen online bestelt, maar evengoed naar winkels gaat. Daarmee is Gen Z volgens CTA de eerste echte omnichannel generatie. Jongere generaties adopteren ook eerder Augmented Reality om bijvoorbeeld kleding virtueel te passen. 64 procent van de Amerikaanse consumenten gebruikt AI al voor het personaliseren van online winkelen.
emerce
06-01-2025 14:10