Het kabinet heeft voor 2025 plannen voorgesteld om de regeldruk voor mkb-bedrijven te verlagen. Doel is dat ondernemers meer tijd hebben voor het ondernemerschap, innovatie en digitale ontwikkeling. Deze tijd is hard nodig voor de digitale ontwikkeling van ondernemers en hun bedrijven. Uit onderzoek van Vodafone Business en MKB-Nederland uitgevoerd door Ipsos, blijkt dat ondernemers kansen laten liggen door een gebrek aan digitale kennis. Zonder gerichte ondersteuning en hulpmiddelen blijft deze nieuwe beschikbare tijd, ook voor digitale ontwikkeling, onbenut.
Hoewel meer dan twee derde van de ondernemers zich verder wil ontwikkelen op het gebied van digitalisering de komende drie jaar ontbreekt het vaak aan inzicht en begeleiding om meer geavanceerde technologieën effectief in te zetten. 76 procent is ook optimistisch en enthousiast over de mogelijkheden die digitalisering hen kan bieden.
Hoewel ondernemers zich dus willen ontwikkelen, zien zij vooral kansen in technologieën die ze al kennen, zoals automatisering van taken en processen, digitale administratie en dienstverlening. Ze zijn veel minder geneigd om geavanceerde technologieën te verkennen. Slechts 17% houdt zich bezig met Internet of Things (IoT) en 14% met kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning (ML).
Deze bescheiden focus staat in contrast met hun eigen inschatting: ondernemers schatten hun digitale niveau vaak hoger in dan dat van het mkb in het algemeen, waardoor ze hun digitaliseringspositie overschatten. Om een voorbeeld te geven; 26% geeft aan verschillende digitale tools en software beschikbaar te hebben, terwijl ze maar 14% van het gehele mkb op dat niveau inschatten.
emerce
16-11-2024 07:22