Datakwaliteit is nog steeds een van de grootste uitdagingen in datagedreven marketing. Het vormt een belemmerende factor bij het gebruik van complexere AI-toepassingen en legt daarmee een fundamenteel probleem bloot.
Dit blijkt uit het Data-Driven Marketing Onderzoek, een jaarlijks onderzoek van branchevereniging DDMA onder de marketingsector in Nederland. De resultaten worden vandaag gepubliceerd.
Slechts een op de vier organisaties past regelmatig AI toe. Dat doen ze met name op laagdrempelige gebieden zoals contentcreatie (25%) en digitale marketing (27%). Bij deze toepassingen wordt vooral gebruik gemaakt van expertise en gebruiksvriendelijke tooling van buiten de eigen organisatie. Wanneer men meer bekend is met de mogelijkheden van AI, vormen beschikbaarheid en datakwaliteit de grootste belemmeringen om gebruik te maken van complexere AI-toepassingen binnen de eigen organisaties.
Er wordt meer AI gesproken dan aan gebouwd.
Het DDMO 2024 laat zien dat de databeschikbaarheid en -kwaliteit van data voor veel organisaties in de marketingsector nog steeds één van de grootste uitdagingen is om datagedreven te werken. Bij eenderde van de organisaties zijn data en insights beperkt of niet beschikbaar. In de afgelopen drie jaar is hier geen ontwikkeling zichtbaar geweest,
Bovendien worden datatools en -platformen nog niet veelvuldig gebruikt.
Het DDMA Data-Driven Marketing Onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau GfK, onder 520 Nederlanders die werkzaam zijn binnen de marketingsector.
Foto: Tetiana Shevereva, Unsplash
emerce
12-11-2024 06:21