De bankklant wil veilig online bankieren, maar ook een soepele ervaring in de app. Hoe maximeren financials de veiligheid en tegelijk de klantvriendelijkheid? Welke data verzamel je als bank of betaalgigant van klanten en wat mag je ermee doen? Jorissa Neutelings, Chief Digital Officer (CDO) van ABN AMRO Bank, en Maarten Zwaan van PayPal Benelux & Ierland, praten in Emerce TV over het bewaken van onze bankgegevens.
De klant heeft waardering voor de strenge beveiliging van banken, ook al is dat wel eens lastig. ‘Ik heb het zelf ook meegemaakt dat ik bij de bouwmarkt aan de kassa niet voldoende geld op de rekening had staan en de daglimiet niet meteen kon verhogen. Mijn man moest toen bijspringen,’ zegt Neutelings.
Toch moet je zo’n maatregel zien als de extra ketting die je op de deur schuift. ‘Dat wordt ook gewaardeerd, blijkt uit onderzoek, wij zien per dag zo’n 3000 klanten per dag hun limiet tijdelijk verhogen om een betaling te doen, en dan weer verlagen,’ aldus Neutelings.
Belangrijk is om de consument blijvend te informeren over gevaren die op de loer liggen. ‘Niemand leest de voorwaarden, je moet de consument educatief geven. We hebben 200 coaches voor mensen die moeite hebben met digitaal bankieren. Die komen bij de mensen thuis om ze helpen en te wijzen op de gevaren.’
PayPal heeft honderden machine learning programma’s lopen om fraude op het spoor te komen. Ook de Rabobank heeft dergelijke aspiraties. ‘Meekijken met de klant kan al veel ellende voorkomen. Dan heb je vaak ook meteen de waardering van de klant’.
emerce
21-11-2024 14:55