Albert Heijn lanceert eerste AI persoonlijke assistent

Albert Heijn zet naar eigen zeggen een grote stap in digitaal klantgemak door de introductie van Mijn AH assistent; een persoonlijke assistent die gebruik maakt van generatieve AI (GenAI). Het de eerste supermarkt in Nederland die GenAI integreert in de dienstverlening via de app. De Mijn AH assistent geeft direct antwoorden en inspiratie in de vorm van recepten of productsuggesties. Ook biedt de Mijn AH assistent praktische tips voor het koken, of bewaren van gerechten. Moederbedrijf Ahold demonstreerde de nieuwe assistent gisteren aan Emerce in het hoofdkantoor in Zaandam. Voor de AI wordt gebruik gemaakt van de AI diensten die Microsoft via Azure aanbiedt. De beperking bestaat hieruit, dat alleen vragen over de voedingsproducten worden beantwoord. Naast de Mijn AH assistent wordt ook de Scan & kook functionaliteit toegankelijk in de Mijn AH app. Hiermee kunnen klanten op basis van een foto van ingrediënten recepten ontvangen. Deze eveneens GenAI gedreven toepassing is na meerdere testen met klanten verder geoptimaliseerd en volledig geïntegreerd in de app. Ook hier wordt alleen voeding, een horloge dat tussen de uien en aardappelen wordt gelegd wordt keurig genegeerd. Verder wordt AI ingezet om de Mijn AH app grotendeels naar het Engels te vertalen. Daarna volgt Frans vanwege Belgische klanten. AH overweegt ook nog andere talen in te zetten, waaronder wellicht Turks. De AI functies komen grotendeels voort uit hackatons die Ahold met zijn ontwikkelaars houdt. Mijn AH assistent is vanaf maandag 11 november beschikbaar voor klanten in de ‘Koken’ tab in de Mijn AH app, die inmiddels al meer dan 4,5 miljoen actieve gebruikers heeft.
emerce
07-11-2024 04:00