Groei retailmedia dempt omzetdaling Criteo

De groei in retailmedia (+22%) houdt de omzet van Criteo grotendeels overeind. De maker van reclametechnologie boekt een klein daling in de verkopen. Beleggers verwachtten beter. Het aandeel Criteo daalde gisteren op de beurs in Amerika met twintig procent op publicatie van de kwartaalcijfers voor Criteo. Jaren draaide het bedrijf op technologie voor retargeting, die nu als té opdringerig wordt gezien in privacytermen. Al vroeg zette het de omslag in richting retailmedia, wat toen nog experimenteel was. In plaats van targeting op derde platformen faciliteert het nu on-platform advertising, bijvoorbeeld Adverteren via Bol. De groei in dit nieuwe segment Retailmedia kan de daling bij de Performance-tak echter niet compenseren. De nieuwe activiteiten stegen qua omzet wel met 22 procent tot 61 miljoen, maar zijn slechts goed voor dertien procent van het totaal. Performance, de ‘oude tak’ die in de VS niet aan wettelijke banden ligt, daalde met vijf procent tot 398 miljoen dollar. Onder de streep bleef er zes miljoen dollar over aan nettowinst. Vertrekkend CEO Megan Clarken (foto) levert een miljoen minder van vorig jaar. Veel van het beleggersvertrouwen hangt af van het verhaal dat Criteo maandag 18 november houdt. Dan houdt het een internationale presentatie voor de financiële markt die zich specifiek richt op de retailmedia-activiteiten en zijn verdere plannen daarmee.
emerce
01-11-2024 09:52