Al is Amazon een webwinkel, het zijn niet de retailactiviten die het hardst groeien. In tegendeel. E-commerce groeit slechts 7 procent. Advertising en AWS daarentegen groeiden dit kwartaal met 19 procent.
De reclametak van Amazon boekte in het net afgesloten derde kwartaal een omzet van 14,3 miljard dollar. Dat is een kleine tien procent van de 159 miljard (+11%) die het hele concern optekent.
Hoewel het branchevreemd lijkt, staat Advertising vol in de aandacht. De consument beweegt zich namelijk weg van Google als primaire zoekmachine en gaat vaker rechtstreeks naar bijvoorbeeld bol.com of Amazon, maar ook Instagram en TikTok. Elk van deze platform heeft daarom verfijnde reclamediensten voor adverteerders.
Populair wordt er naar de reclametalk verwezen met de term ‘retailmedia’. Dat staat voor e-commerceplatformen die zich gedragen als uitgevers door reclameposities op hun sites te verkopen. Vergelijk het maar met reclamebordje aan de winkelschappen bij een supermarkt of drogisterij.
Bij Amazon zijn het meestal de verkopers op de marktplaats die extra verkeer naar hun accounts willen lokken. De gedachte erachter is, dat het loont om kortstondig veel verkeer naar een ‘winkel’ te loodsen en dan veel te verkopen tegen een aantrekkelijke prijs. Het algoritme herkent de aantrekkingskracht voor de consument en beloont de winkelier met een prominentere plek in de zoekresultaten. Maar even goed is het mogelijk om er brandingcampagnes te voeren.
De veertien miljard dollar reclame-omzet is veel, maar staat nog niet in verhouding met wat Facebook en Google verstouwen. Ter vergelijking: Google rapporteerde net een reclame-omzet van 66 miljard dollar (+10%), Meta van 40 miljard (+18%). Niettemin wordt Amazon inmiddels in de reclamewereld een adem genoemd met deze twee andere techgiganten.
Opvallend genoeg groeit de retailtak van Amazon nog maar met enkelcijferige procenten. ‘Online stores’ pluste met zeven procent tot 61 miljard, ‘physical stores’ met vijf procent tot 5 miljard dollar.
Clouddienst AWS rapporteert een omzet van 27,5 miljard dollar (+19%). Samen met de reclametak is AWS goed voor een kwart van de concernomzet. Nieuwe business is tegenwoordig ‘serious business’.
Amazons nettowinst steeg met de helft naar 15,3 miljard dollar. Beleggers belonen de cijfers in de handel nabeurs met een stijging van vier procent.
emerce
31-10-2024 21:34