Een kleine 43.000 commerciële gebruikers van TikTok kregen van geregistreerde merken toestemming om hun spellen te verkopen via de Shop-sectie van de video-app.
In zijn net gepubliceerde Transparency Report geeft TikTok een indicatie van hoeveel winkeltjes er actief zijn op het platform. Hierbij gaat het overigens enkel om de winkels die geschreven toestemming kregen van merkproducenten.
Dit internationale halfjaarverslag gaat in essentie juist over de handel die níet is toegestaan en is tegengehouden. Deze getallen zijn aanmerkelijk groter.
“In totaal zijn 100 miljoen productvermeldingen verwijderd, voornamelijk vanwege ruim 2,2 miljoen winkelsluitingen. E-commercefuncties werden verwijderd van de accounts van meer dan 500.000 makers.”
In het westen is TikTok Shops enkel actief in het VK en de VS. In het verre oosten ook in Indonesië, Maleisië, de Filippijnen, Singapore, Thailand en Vietnam. In China is geen TikTok. Daar exploiteert Bytedance de formule onder de naam Douyin.
Naar verwachting worden de Shops-functie in 2025 internationaal uitgerold, ook naar Europa.
Foto: john crozier, Unsplash
emerce
25-10-2024 11:05