DPG Media verlaat open advertentiemarkt, weg van Big Tech

Vanaf 1 november stopt DPG Media met het aanbieden van advertentieruimte in de apps van haar nieuws- en magazinetitels via de open markt. Advertenties in de apps van o.a. NU.nl, AD, de Volkskrant, Libelle en Margriet zijn alleen nog in te kopen via directe inkoop, private deals of via DPG Media’s eigen advertentieplatform Ad Manager. Via de open markt wordt advertentieruimte over de hele wereld via een veiling aangeboden en verkocht. Via een dergelijk veilingmodel staan uitgevers niet in direct contact met de inkopende partijen. ‘Stap voor stap hebben we onze afhankelijkheid van Big Tech afgebouwd,’ zegt Stefan Havik, Chief Digital Officer. ‘We zetten veel meer in op onze eigen verkoopkanalen en investeren in onze eigen producten, zoals seamless advertising en (selfservice)platforms als Datalab en Ad Manager, waarmee we de beste campagneresultaten leveren. Ook voorkomen we datalekken én wordt de gebruikerservaring in onze apps verbeterd, omdat de advertentieformaten veel beter bij de omgeving van de apps passen en onze apps bovendien sneller zullen laden.’ Er lekt volgens DPG geen geld weg naar allerlei onbekende tussenpartijen. ‘Tegelijkertijd waarborgen we de privacy van de gebruiker. De open market als inkoopkanaal hoort daar niet meer in thuis.’
emerce
22-10-2024 08:27