ACM waarschuwt voor malafide Berkenboschmode.com

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt voor webwinkel Berkenbosch Mode die vanwege onjuiste en ontbrekende informatie over levertijden, een onbereikbare klantenservice en problemen met terugsturen van aankopen. In de afgelopen maanden kreeg de ACM via consumentenloket ACM ConsuWijzer veel klachten binnen over deze webwinkel. Berkenboschmode.com biedt diverse producten aan, vooral dameskleding. Deze webwinkel gebruikt dropshipping. Dit betekent dat zij producten rechtstreeks uit het buitenland – in dit geval China – naar consumenten laat versturen. Informatie hierover ontbreekt op de site. Consumenten worden zo verkeerd geïnformeerd over de daadwerkelijke levertijd en manier van levering. Consumenten kunnen nog steeds bestellingen plaatsen bij Berkenbosch Mode. De ACM heeft verschillende pogingen gedaan om in contact te komen met deze webwinkel. Daar heeft Berkenbosch Mode niet op gereageerd. Om verdere schade voor consumenten te voorkomen waarschuwt de ACM nu voor de praktijken van deze webwinkel. Op de website adverteert Berkenbosch Mode op de productpagina’s bijvoorbeeld met ‘Besteld voor 23.00 = morgen verzonden’. Dat het product vanuit China naar de consument wordt verzonden, staat niet vermeld op de website. Uit de door de ACM ontvangen meldingen blijkt dat de levertijd rond de 3 weken bedraagt. Op de website staat echter dat de bestellingen in Nederland na 3-5 werkdagen worden geleverd. Bovendien worden consumenten op het verkeerde been gezet doordat in de bedrijfsnaam op de website ‘Berkenbosch Amsterdam’ staat vermeld. Deze termen wekken de indruk dat het product binnen een korte tijd, bijvoorbeeld enkele dagen, geleverd wordt. Verder blijkt uit de meldingen dat de artikelen te mooi worden voorgespiegeld en niet overeenkomen met de foto’s op de website. Wanneer consumenten gebruik willen maken van hun wettelijke bedenktijd, krijgen zij aanbiedingen van de klantenservice voor een kortingbon of cadeaubon. Consumenten die aangeven hier niet mee akkoord te gaan, krijgen geen reactie meer. Terwijl mensen wel recht hebben op geld terug. Mensen melden ook dat het niet mogelijk is om producten te retourneren. Zo worden consumenten gehinderd in het gebruikmaken van hun recht op retourneren.
emerce
22-10-2024 10:55