Advies: ’Verplichte registratie kidfluencers bij Arbeidsinspectie’

Staatssecretaris Jurgen Nobel van Participatie en Integratie wordt aangeraden om kidfluencing en optreden van kinderen in familievlos aan banden te leggen. “De huidige aanpak is onvoldoende toegesneden op nieuwe vormen van kinderarbeid zoals kidfluencing, familievloggers en mom- en dadfluencers”, aldus Nobel in een brief aan de kamer. De VVD’er liet een onderzoek uitvoeren naar de stand van zaken in dit online segment. Hem wordt aangeraden dat ‘vlogouders’ hun kinderen tot 16 jaar verplicht moeten registeren bij de Arbeidsinspectie wanneer zij prominent in hun sociale media content figureren, “hetzij op eigen initiatief van het kind, hetzij als onderdeel van het gezin.” Dit zou moeten gelden voor commerciële creators met 1.000 of meer abonnees voor long-form video’s (YouTube of Twitch) of 10.000 volgers op platforms met foto’s of kortere video’s (TikTok of Instagram). Voorwaarde is verder dat kinderen er structureel in voorkomen, in minimaal 25 procent van de posts) en dat zonder de aanwezigheid van de kinderen het kanaal inhoudelijk zeer anders zou zijn. Onderzoeker Panteia schat dat dit tussen de drie- en vierduizend kinderen zou betreffen. Twee van de metingen: Nobel zegt verder: “De nieuwe vormen van kinderarbeid brengen positieve aspecten voor het kind, maar kinderen lopen ook risico’s. Vooral als het gaat om verdienmodellen, waarbij geen duidelijke afspraken zijn gemaakt met adverteerders of waarbij ouders afspraken maken en het kind een belangrijke rol heeft om die afspraken na te komen. Dit kan veel druk op een kind leggen met alle gevolgen van dien voor de emotionele ontwikkeling, privacy en tijd voor schoolwerk en sociale activiteiten.” “Met de inzichten uit het onderzoek verken ik hoe dit soort verdienmodellen aan te pakken en vooral ook te voorkomen.” De Kamer hoort meer details hierover rond de zomer van 2025. Over handhaving klinkt het verder nog: “Als adverteerders alleen nog mogen samenwerken met influencers waarvan de kinderen zijn geregistreerd, ligt er een verantwoordelijkheid van adverteerders om hier actief toezicht op te houden. Daarmee houdt het systeem zichzelf in stand.“
emerce
25-09-2024 06:24