‘Meta laks in aanpak advertenties voor nepwebshops’

Meta moet meer doen om malafide webshops van zijn platforms Facebook en Instagram te weren. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat deze platforms systematisch advertenties tonen die consumenten met één klik doorsturen naar nepwebwinkels. Dit zijn webshops die na betaling niets leveren. De Consumentenbond onderzocht ruim 100 nepwebshops. 71 daarvan bereiken klanten via advertenties op Facebook en Instagram. Meta controleert de identiteit van de adverteerders nauwelijks, wat de deur openzet naar misbruik. Maar grote onlineplatforms zijn verplicht om malafide content actief te weren. En risico’s voor consumenten zoveel mogelijk te beperken. Dit staat in de Digital Services Act (DSA), een Europese richtlijn die sinds een jaar geldt. Meta voldoet niet aan deze DSA. De Consumentenbond vraagt daarom aan de Europese Commissie om in te grijpen. Facebook en Instagram reageren volgens de bond ook laks op meldingen van de politie. Ze verwijderen op verzoek wel de gewraakte advertentie, maar niet alle ándere advertenties die naar dezelfde nepshop linken. Voor consumenten is het lastig om nepwebshops van echte webwinkels te onderscheiden. De sites zien er gelikt uit, het taalgebruik is vrijwel foutloos en er staan zelfs (valse) reviews op. Bij bijna de helft van de onderzochte nepshops kunnen consumenten ook met iDeal betalen.
emerce
24-09-2024 09:50