‘Reclame-omzet Spotify naar 1,9 miljard’

De reclametak van Spotify groeit dit jaar met dertien procent naar een kleine twee miljard euro, aldus marktonderzoeker WARC Media uit Engeland. De Engelsen publiceerden gisteren een rapport waarin ze de reclametak van de muziekdienst onder de loep nemen. Bijna negentig procent van Spotifys omzet komt uit abonnementsgelden, maar WARC Media keek naar de overige twaalf procent. Dat deel groeit ongeveer vier keer sneller. Adverteerders vinden hier een actief luisterende doelgroep die nauwkeurig is te targeten op demografie en liftestyle. “We verwachten dat de reclame-omzet in 2026 groeit tot ruim 2,3 miljard euro.” De groei komt met name uit advertising rondom podcasts. Nu is dat nog overwegend audioreclame, maar steeds meer consumenten kíjken graag naar podcasts. Spotify investeert daarom stevig in technologie voor videocommercials. Rond de 250.000 podcasts op het platform verschijnen er ook in video. Meer dan 170 miljoen mensen hadden eind juni 2024 wel eens een podcastvideo bekeken. Merken gebruiken de muziekdienst graag om Generatie Z te bereiken. Spotify-cijfers per eind juni 2024: Foto: averie woodard, Unsplash
emerce
20-09-2024 08:30