Een internationaal samenwerkingsverband van media- en retailspecialisten publiceert een aanzet tot standaarden voor in-store reclamecampagnes bij retailmedia.
IAB Europe en zijn Amerikaanse zusterorganisatie publiceren een eerste versie van een document waarmee ze standaarden willen vastleggen voor retailbedrijven en marketeers voor deze opkomende vorm van reclame in winkels op digitale beeldschermen.
De documentatie borduurt voort op werk dat eerder is verricht voor IAB/MRC Retail Media Measurement Guidelines en IAB Europes Retail Media Measurement Standards. Er deden veertien retailmedianetworken (RMN’s) mee aan dit voorbereidende werk, onder wie Ahold Delhaize, Douglas Marketing Solutions, Kingfisher, MediaMarkt en Schwarz Media (Kaufland, Lidl).
Belanghebbenden kunnen tot 1 november reageren op het voorstel. Na beoordeling en weging van feedback uit de markt worden de 1.0-versie gepubliceerd, vermoedelijk diezelfde maand nog.
Zaken die aan de orde komen: definities, formats, storezones en measurement.
Retailmedia is een vorm van performance of merkbouwende reclame in en rondom de fysieke en digitale schappen van webwinkels en e-commerce-apps. Praktisch gaat het hier om bijvoorbeeld de reclame-tv’s bij onder meer HEMA of Plus Supermarkt. Standaarden voor digitale retailmedia op sites en in apps verschenen afgelopen voorjaar.
De gemene deler bij deze reclamevormen is dat er vanuit een digitaal centraal systeem worden ingekocht en uitgeserveerd. In datzelfde systeem kan de adverteerder, of diens bureau, aangeven welke producten hij aan welke publieksgroepen wil tonen. Soms zelfs tegen welke prijs.
De centrale vraag van elke adverteerder is: wat levert mijn investering op? Een antwoord daarop hangt van meerdere factoren af. De IAB’s beginnen met het bepalen en definiëren van de meest basale: standaarden, voor measurement en bereik.
Foto: Jatniel Tunon, Unsplash
emerce
20-09-2024 08:00