Wereldwijd zijn online bestedingen met 5 procent gedaald van 58 procent in 2023, wat suggereert dat consumenten hun aandacht weer verleggen naar fysieke retail. Dat blijkt uit de achtste editie van het Future Shopper Report 2024 van VML. VML ondervroeg 31.500 consumenten uit 20 landen, waaronder Nederland.
Het rapport van dit jaar laat zien dat consumenten weer open staan voor fysieke winkelervaringen. Opvallend is dat marktplaatsen hun dominante positie weer lijken te verliezen.
Ubbo Maagdenberg, Chief Executive Officer VML Nederland, haalt verder de trend aan van compressed commerce, waarbij 63 procent van de consumenten het aankoopproces zo snel mogelijk wil doorlopen. Dit vereist dat merken en retailers hun klantreis nóg verder optimaliseren.
Hoewel online winkelen dominant blijft, maakt fysieke retail een scherpe opleving. Winkelen vandaag de dag is veelzijdig, multi-platform en meer geïntegreerd dan ooit tevoren.
Marketplaatsen zoals Amazon, Mercado Libre en Alibaba blijven de leidende bestemmingen voor productontdekking, goed voor 35 procent van de consumenteninspiratie en 32 procent van de zoekopdrachten naar producten. Toch blijkt dat de bestedingen bij marktplaatsen zijn gedaald van 35 procent in 2023 naar 29 procent in 2024. Consumenten zijn nog steeds bereid om alternatieve kanalen voor aankopen te verkennen.
Mobiele apparaten zijn nu de dominante kracht in online winkelen, goed voor 36 procent van alle online bestedingen, een stijging van 32 procent in 2023. Ondanks de voorkeur van consumenten voor mobiel, vindt 40 procent van de wereldwijde consumenten winkelen op mobiele telefoons ‘moeilijk’, en 66 procent zegt dat merken en retailers harder moeten werken om hun mobiele ervaringen te verbeteren.
De verwachtingen van klanten zijn niet alleen hoog, maar groeien ook exponentieel. 31 procent van de wereldwijde consumenten verwacht levering van online bestellingen binnen 2 uur, een stijging van 23 procent in 2023 en 4 procent in 2021. 63 procent van de consumenten meldt dat ze inspiratie door zoekopdrachten zo snel mogelijk willen omzetten naar aankopen.
Social commerce heeft de kloof tussen inspiratie en conversie verkort als nooit tevoren, waardoor consumenten kunnen kopen zodra ze inspirerende inhoud ontdekken. 62 procent van de wereldwijde shoppers zegt van plan te zijn meer via sociale media te winkelen in de toekomst, en 53 procent van de shoppers geeft aan via sociale live shopping evenementen te hebben gekocht.
Het potentieel van AI om efficiëntie te verbeteren en tijd vrij te maken lijkt consumenten aan te spreken. Een meerderheid van de consumenten staat open voor AI die hen helpt en voor hen winkelt, waarbij 41 procent zegt dat ze met AI zouden hun zouden willen organiseren, inclusief wat te kopen en zelfs wat te doen in het weekend. Consumenten zijn eerder geneigd AI te omarmen wanneer ze de voordelen begrijpen en controle hebben over het gebruik.
emerce
19-09-2024 06:36