DDMA: Telemarketing leidt zelden tot klachten

Telemarketing blijft een even effectief marketingkanaal als voorgaande jaren. De DDMA Telemarketing Benchmark 2024 laat voor het derde jaar op rij zien dat een op de twee consumenten bereikt wordt via een outbound telemarketingcampagne, waarvan een op de zes consumenten (16%) ingaat op een aanbod. Slecht een op de 2.500 (0,04%) van de bereikte consumenten dient een klacht in. Een opvallend resultaat in deze nieuwe editie van de DDMA Telemarketing Benchmark is dat het aandeel consumenten dat het Recht van Bezwaar (RVB) indient, is verdubbeld van 4 naar 8 procent sinds 2021. Per juli 2021 is het Bel-me-niet register opgeheven en sindsdien kunnen consumenten tijdens een gesprek gebruikmaken van het RVB door aan te geven dat ze niet meer gebeld willen worden door de desbetreffende organisatie. De stijgende trend laat zien dat consumenten steeds bewuster zijn van hun rechten en beter geïnformeerd zijn. Binnen de telemarketingsector neemt data een steeds prominentere rol in. Omdat het volume steeds lager wordt (het aantal consumenten dat benaderd mag worden ten behoeve van een outbound telemarketingcampagne), is datakwaliteit en juist gebruik van data steeds belangijker voor de sector en de verwachting is dat deze trend doorzet. In de benchmark is het resultaat hiervan niet alleen terug te zien in het bereik- en conversiepercentage, maar ook in het percentage infotoon dat daalt door de tijd (van 5,9 naar 5,1 procent in 2023) en het lage percentage uitvalratio (2023: 2,9%). Het blijft daarom essentieel voor telemarketingprofessionals om data te blijven optimaliseren ten gunste van de kwaliteit en performance van campagnes. Frank de Vries, sr. legal counsel en teamlead legal bij DDMA, zegt dat anuit DDMA gesprekken met de politiek worden gevoerd over voorgenomen verdere beperkingen in telemarketing. ‘Vanuit deze hoek denkt men namelijk vaak dat telemarketing tot veel irritatie bij consumenten leidt. In de Eerste Kamer wordt de aankomende maanden om deze reden zelfs een verbod op de klantrelatie besproken. De cijfers uit de benchmark vertellen echter een veel positiever verhaal. De consument lijkt juist beter in staat te zijn om keuzes kenbaar te maken en het aantal klachten is erg laag. Wij pleiten dan ook voor een gerichte aanpak van de specifieke problemen in de sector, in plaats van generieke wetgeving die iedereen onnodige beperkingen oplegt.’ De DDMA Telemarketing Benchmark is een onafhankelijk initiatief van branchevereniging DDMA en de DDMA Commissie Telemarketing. De benchmark bestaat sinds 2022 en wordt jaarlijks gepubliceerd in een interactief dashboard, exclusief voor DDMA-leden en de contactcenters die hebben bijdragen aan de benchmark.
emerce
17-09-2024 06:41