Perplexity krijgt reclames naast zoekresultaten

Zoek- of eigenlijk: antwoordenmachine Perplexity.ai voert vanaf het vierde kwartaal van dit jaar een nieuw verdienmodel in: reclame naast zijn zoekresultaten. Perplexity is een nieuwe ster aan het firmament van zoekmachines die aan interesse wint vanwege de kwaliteit van zijn werk. Waar Google na een zoekopdracht een handvol blauwe hyperlinks uitspuugt, geeft Perplexity een uitgebreid, gedocumenteerd antwoord. CNBC en persbureau Reuters vernamen de nieuwe plannen uit eerste hand. Momenteel circuleert er onder adverteerder een document waarin de zoekmachine zichzelf promoot met zijn bereik en gebruiksintensiteit. De zoekapp is meer dan twee miljoen keer gedownload en maandelijks geeft de app 230 miljoen antwoorden. Dat aantal groeit met honderden procenten per jaar in de VS alleen. Het is niet bekend met wiens en welke technologie Perplexity de reclames bij de antwoorden gaat passen. Perplexity haalde afgelopen april 63 miljoen dollar venture capital op bij onder meer Nvidia en Jeff Bezos. Zij waarderen het bedrijf op een miljard dollar. Het AI-bedrijf is bovendien bezig zoek- en reclamedeals te sluiten met uitgevers. De partijen spreken af te delen in de inkomsten. Onder hen: Fortune, Time, Der Spiegel en WordPress.
emerce
26-08-2024 06:35