Franke Media lanceert internationale kortingssite Couponplus

De uitgever van onder meer Acties.nl, Deals.be en Angebote.at wil sneller een groot netwerk van kortingssites kunnen exploiteren. Daartoe lanceert het de nieuwe titel Couponplus, die stevig op GenAI leunt. Klanten van het mediabedrijf evenals de eigenaren willen sneller internationaal kunnen uitrollen dan mogelijk is met de huidige werkwijze. Daarbij kiest het een route die lijkt op het bouwen van software: snel bouwen, releasen, testen en bij succes opschalen. Key is hier de hoge mate van automatisering. Vorige week lanceerde Franke Media het eerste land onder het Couponplus-subdomein, in Spanje. De inhoud, lees: producten bij webwinkels, van die Spaanse versie wordt betrokken uit de datafeeds van diverse affiliatenetwerken. Een generatieve AI leest die technische documentatie en maakt er teksten van die door mensen zijn te lezen. Zo ontstaat een automatisch gegenereerde website. De MVP (jargon voor: minimal viable product) staat inmiddels live sinds vorige week. Spanjaarden die via de zoekmachine producten zoeken komen zo terecht bij de Spaanse site en klikken door naar een webwinkel. Gevolg: als de webwinkel een verkoop realiseert, ontvangt Couponplus een commissie voor het aanbrengen van de klant. Directeur Sjef Kerkhofs vertelt tegen Emerce dat de eerste Spaanse verkopen al zijn gerealiseerd. Het gaat nog niet om de grote volumes. De ondernemer gebruikt de MVP als thermometer in de markt. Als de consument de site aantrekkelijk vindt, investeert Kerkhofs in een menselijke redactie die de site inhoudelijk gezien een niveau hoger gaat tillen dan wat een AI-machine kan. En dat moet dan weer tot meer klikkende klanten leiden. Spanje is de eerste markt waar Franke Media live is met het nieuwe platform. “We zijn nu live met honderd winkels. De crux zit in het bieden van de goede mix van internationaal aanbod en lokale merken.” De consument verwacht aanbod uit – zeg – de Zara- en Zalando-achtigen, maar daarnaast ook de lokale Bol en Omoda. “Voor het einde van het jaar willen we ook live zijn in Polen en nog een land in centraal- of oost-Europa.” Onder de motorkap draait Couponplus op dezelfde technologie als Acties.nl, Deals.be en Angebote.at. Veel investeringen in nieuwe technologie zijn niet nodig. Toch is Kerkhofs’ plan verre van een gelopen race. Ja, er is groeigeld aan boord met Waterland als stabiele partner, maar de couponmarkt kent externe risico’s waar de Nederlanders geen invloed op hebben. “De markt is gevoelig voor wat Google van SEO-experts verlangt. Afgelopen voorjaar vond een grote update van Googles algoritmes plaats waar internationaal veel uitgevers erg veel last van hebben gehad. De zoekmachine bestraft content die van lage kwaliteit is of onrechtmatig gebruik maakt van de hoge reputatie van nieuwswebsites en duwt die websites ver omlaag in de rankings. Wij ondervonden daar gelukkig geen last van omdat we niet met die constructie werken.” Bij de Google-update van september 2023 verloren Nederlandse uitgevers van affiliatesites gemiddeld de helft van hun bezoekersverkeer. Hoewel het lang anders leek, komt een andere dreiging niet van Google. De techreus slaagt er ondanks jaren zoeken, overleg en proberen niet in om het tracken van 3rd party cookies uit Chrome te verwijderen. Dat is geen kwestie van onkunde maar onwil. Internationaal werken adverteerders nog steeds graag met de privacykwetsende cookievorm, omdat ze er het gedrag van de consument mee kunnen volgen. Een bedrijf als Franke Media, of zijn internationale concurrent Global Savings Group, willen kunnen meten hoeveel van de kliks die ze leveren daadwerkelijk tot een verkoop leiden. Immers, alleen dan krijgen ze betaald voor hun werk. Google wil de reclame-euro’s van de affiliates niet kwijt en laat Chrome dan toch maar met rust. Franke Media doet zijn tracking met 3rd party cookies. Althans, zo lang Europese privacytoezichthouders die praktijk niet bestraffen. Beren ziet Kerkhofs niet op de weg. Als de cookieroute verdwijnt verwacht hij dat de affiliatenetwerken unieke tekstcodes gaan uitdelen aan online dealzoekers. Iets omslachtiger, maar juridisch veilig. Sjef Kerkhofs verruilde de functie van managing director bij Positive NL in april 2024 voor de vergelijkbare positie bij Franke Media. Investeerder Waterland gaf hem de opdracht het netwerk van kortingssites versneld uit te breiden. Overnames worden niet uitgesloten, maar de eerste stap in zijn strategie is de MVP-route. Kijkend naar de toekomst: “Onze industrie leunt sterk op Google, maar je kunt je afvragen of dat over een paar jaar nog zo is. Er zijn kapers op de kust. Het jongere publiek zit op TikTok en Pinterest en de gebruikers van die platformen hebben een hoge koopbereidheid.” Foto: Luis Alvarez Marra (cc)
emerce
26-08-2024 06:28