Groeiende weerzin bedrijfsleven tegen VS-tech

Bijna de helft van de Europese consumenten zegt producten en diensten te zullen mijden waarvan de data bij een Amerikaans techbedrijf belandt. Dat blijkt uit een enquête onder 3.000 mensen in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland, uitgevoerd in opdracht van het Zwitserse Proton. Preciezer: 45 procent geeft aan om privacy- en beveiligingsredenen weg te blijven bij Amerikaanse techdiensten, en 65 procent vindt dat Europese mkb-bedrijven Europese technologie moeten verkiezen boven die uit de VS. De kern van de boodschap is dat het sentiment doorsijpelt naar bedrijven die zélf geen techbedrijf zijn. Het gaat niet langer alleen om de vraag of een consument Gmail of Outlook gebruikt, maar of de slager, de accountant of het reisbureau om de hoek dat doet. Tachtig procent van de ondervraagden zegt mee te wegen of een onderneming op Europese techstack draait wanneer ze besluiten met die onderneming in zee te gaan. Voor een mkb’er die zijn mailverkeer via een Amerikaanse aanbieder laat lopen, is dat geen abstracte geopolitiek maar een mogelijke klantvraag aan zijn balie. De opdrachtgever van het onderzoek, Proton, exploiteert zelfontwikkelde technologie als alternatief voor Googles en Microsofts kantoorsoftware. Ze zijn gebaat bij dit soort resultaten uit een rondvraag. Niettemin is het ontegenzeggelijk dat ondernemers en overheden zoeken naar routes om minder afhankelijk te worden niet-Europese leveranciers. Foto: Jason W / Unsplash
emerce
25-06-2026 06:07