‘Smartphone deels oorzaak dalende geboortecijfers’

Het gebruik van smartphones zou wel eens een rol kunnen spelen bij de wereldwijd dalende geboortecijfers. Vrouwen krijgen steeds minder vaak kinderen. Economische redenen verklaren dat onvoldoende. Smartphones gaan gepaard met minder sociale contacten, meer pornoconsumptie, minder geslachtsgemeenschap en meer toegang tot informatie over anticonceptie. Het effect van de smartphone op het geboortecijfer is meer dan louter correlatie, zeggen de economen Caitlin Myers en Ezekiel Hooper van Middlebury College in Vermont, al verklaart het niet het hele verhaal. Zij definiëren het begin van het tijdperk van moderne smartphones met de introductie van de iPhone in 2007. Op basis van uitgebreide analyses van de jaren 2007 tot 2011 komen zij tot de conclusie dat de verspreiding van de iPhone, afhankelijk van de gebruikte rekenmethode, tussen een derde en iets meer dan de helft van de daling van het geboortecijfer in de Verenigde Staten verklaart. De beperking tot de periode tot 2011 komt doordat de iPhone een uitzonderingspositie had en tot 2011 slechts in delen van de VS bruikbaar was. Android-smartphones waren toen schaars en, voor zover aanwezig, aanvankelijk alleen beschikbaar in vrijwel hetzelfde dekkingsgebied. Dat maakt het mogelijk de ontwikkeling te vergelijken tussen gebieden mét en zonder smartphones, uitgesplitst naar de meer dan 3.000 districten van de Verenigde Staten. In 2024 lag het geboortecijfer onder Amerikaanse tieners (15–19 jaar) al zo’n 70 procent lager dan in 2007. Bij vrouwen van 20 tot 24 jaar bedroeg de daling 47 procent. Bij oudere moeders is de terugval kleiner; vanaf 35 jaar worden zelfs meer baby’s geboren. Dat heeft echter minder gewicht, omdat moeders van die leeftijd relatief zeldzaam zijn. In totaal bedraagt de daling 22 procent.
emerce
24-06-2026 09:49