Simac wil met Nederlands cloud- en ai-platform weg omhoog inslaan

Het in Veldhoven gevestigde Simac heeft een volgende stap gezet in de ontwikkeling van zijn cloudplatform. Het bedrijf heeft binnen zijn Nederlandse infrastructuur nieuwe technologie voor open virtualisatie en multicloud-orkestratie in gebruik genomen. Daarmee wil Simac een basis leggen voor een nieuwe generatie cloud- en ai-diensten waarbij klanten meer controle houden over data en systemen. Voor het it-huis een belangrijke stap na een aantal moeizaam jaren. Volgens Simac is de ontwikkeling het resultaat van een meerjarig innovatietraject in samenwerking met HPE, IBM en Cisco. De nieuwe opzet combineert open virtualisatie op basis van KVM (Kernel-based Virtual Machine) met een centraal orkestratieplatform voor verschillende omgevingen, zoals virtual machines, containers en ai-toepassingen. Ook koppelingen met publieke cloudomgevingen zijn mogelijk, waardoor workloads tussen infrastructuren kunnen worden verplaatst zonder afhankelijk te zijn van één leverancier. Simac speelt met het platform in op de groeiende vraag naar digitale autonomie. Organisaties willen volgens het bedrijf beter inzicht hebben in waar hun data staan, wie er toegang toe hebben en in hoeverre zij afhankelijk zijn van internationale cloudproviders. Het platform wordt volledig beheerd vanuit Nederlandse datacenters, waarbij ook beheer, governance en servicemanagement in Nederland plaatsvinden. Zelf in beheer De infrastructuur is verdeeld over juridisch gescheiden locaties en verbonden via glasvezelnetwerken die Simac zelf beheert. Het bedrijf kiest daarnaast voor een multi-vendorstrategie, waarbij technologie van verschillende leveranciers wordt gecombineerd. HPE levert componenten voor virtualisatie en orkestratie, terwijl IBM wordt ingezet voor onder meer erp-omgevingen, databasefunctionaliteit en beheeroplossingen. Met Cisco creëert Simac een ai-ready infrastructuur voor de volgende generatie ai-workloads, waarop de Veldhovense it-groep een volledig open ai-stack bouwde: van containers en besturingslaag tot opensource ai-modellen. Met de introductie positioneert Simac zich als alternatief voor organisaties die minder afhankelijk willen zijn van hyperscalers. Het familiebedrijf van de Van Schagens richt zich daarbij op sectoren als detailhandel, industrie, logistiek en zorg, waar het al langer bedrijfskritische it-omgevingen ondersteunt. Positieve omslag Voor Simac is het autonome platform een belangrijke stap om het bedrijf weer in een positieve flow te laten komen. De afgelopen jaren verliepen moeizaam met vorig jaar zelfs een verlies (op een omzet van zo’n 365 miljoen) en werknemers die ontslagen werden (eerder dit jaar nog zo’n vijftig). Simac-baas Maartje van Schagen zei daarover kortgeleden tegen het Eindhovens Dagblad: ‘We zitten nu in de transformatie naar een nieuwe structuur. Ik vind dat het beter moet. Een marge van één of twee procent is voor de lange termijn niet genoeg.’ Halverwege 2025 zorgde een nieuw functiehuis bij Simac voor onrust en ontevredenheid. Een groot deel van het personeel werd teruggezet naar een lagere schaal waarbij een deel van het salaris was omgezet naar een persoonlijke toeslag. Daardoor konden veel van deze medewerkers niet meer groeien in hun schaal. Volgens Simac was het oude functiehuis echter gedateerd en bood de nieuwe opzet betere doorgroeimogelijkheden voor (technische) medewerkers. Diverse ervaren werknemers pakten echter hun biezen en vonden dat van de warme, familiaire sfeer weinig meer overgebleven is. Volgens de directeur, die zegt nog steeds achter de familiewaarden te staan, komt de onrust vooral door de verandering zelf. ‘We moeten ook veranderen om over vijftig jaar nog te bestaan’, benadrukte ze tegen het Eindhovens Dagblad. Voor de reorganisatie heeft het bedrijf ruim vijf miljoen euro uitgetrokken.   Het in 1971 opgerichte Simac is actief in Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk en Tsjechië. In totaal werken er circa 1250 mensen.
computable
22-06-2026 07:15