Betaaldienst Klarna introduceert een nieuw protocol dat producten van webwinkels automatisch toegankelijk moet maken voor AI-platformen en -agents.
Het Agentic Product Protocol werkt als een soort gezamenlijke taal waarmee AI-systemen producten kunnen vinden en vergelijken, zonder dat handelaren hun catalogus telkens opnieuw hoeven aan te leveren.
Voor webwinkels elimineert het protocol een praktisch probleem. Waar bedrijven nu hun productdata in verschillende formaten moeten aanleveren voor elk platform of elke AI-assistent, volstaat straks één keer aansluiten via de API. Het systeem kan overweg met bestaande feeds van Google Merchant, Shopify, Amazon en Facebook, maar ook CSV- en JSON-bestanden.
De standaard geeft AI-agents real time toegang tot een gestructureerde datafeed met meer dan 100 miljoen producten en 400 miljoen prijzen, gestandaardiseerd over twaalf markten.
“Voordat agenten kunnen kopen, moeten ze weten wat er bestaat”, zegt cco David Sykes in een persbericht. Het bedrijf positioneert de standaard als een bouwsteen voor wat heet ‘agentic commerce’.
Vorige week bracht Paypal een vergelijkbaar systeem uit, maar moest daarvoor wel de samenwerking zoeken met Logicbroker.
emerce
19-12-2025 08:42