Nederlandse consumenten hebben in het derde kwartaal van 2025 7,7 miljard euro online uitgegeven, 2 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal online aankopen is met 3 procent gestegen naar 86 miljoen. Het aandeel aankopen via smartphone is gestegen naar 43 procent, daarmee is het aandeel nu gelijk aan dat van laptop en desktop. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.
Het gebruik van smartphones voor online aankopen laat een duidelijke stijging zien, vooral bij Food/Nearfood (van 42% naar 53%) en Home & Living (van 28% naar 43%). Bij Food/Nearfood en Kleding (van 47% naar 53%) is de smartphone inmiddels het belangrijkste apparaat voor online shoppen.
Uit de cijfers blijkt ook dat de online bestedingen aan diensten met 6 procent afnemen naar 2,7 miljard, met name door een afname van bestedingen aan Tickets voor Attracties & Evenementen en Pakketreizen. Voor beide categorieën is ook het gemiddeld besteed bedrag per aankoop sterk gedaald (Pakketreizen -11%, Tickets voor Attracties en Evenementen -5%). Ook het aantal aankopen neemt af binnen diensten met 9%, tot 12,3 miljoen.
Online bestedingen aan producten nemen toe naar 5 miljard euro (+1%), en het aantal aankopen stijgt naar 73,3 miljoen (+5%). Opvallend is de sterke groei binnen de branche speelgoed, waar zowel de online bestedingen (+32%) als het aantal aankopen (+16%) stijgen. Het gemiddeld besteed bedrag per aankoop stijgt hier met 13%.
Het aantal online aankopen bij buitenlandse webshops groeit met 9 procent tot 11,8 miljoen. Deze stijging komt door meer productaankopen over de grens (+13%). Het aantal aankopen van diensten bij buitenlandse aan bieders neemt juist met 7% af.
China versterkt zijn positie: het aandeel in het totaal aantal cross-border aankopen stijgt in het derde kwartaal van 27% naar 31%. Dit komt vooral door meer aankopen in de categorieën DIY/Garden, Home & Living en Speelgoed. De Verenigde Staten verliezen juist 2 procentpunt in het aandeel van online cross-border aankopen.
Het aandeel van iDEAL blijft gelijk op 71 procent. Het gebruik van de creditcard neemt iets af, van 10% naar 8%. Deze daling is vooral zichtbaar in de sectoren Food/Nearfood, DIY/Garden, Home & Living en bij Losse Vliegtickets en Accommodaties.
emerce
18-12-2025 07:21