YouTube grootse in Amerikaanse kabeltelevisie per 2027

Marktonderzoeker Omdia voorspelt dat YouTube TV over iets meer dan twee jaar de grootste contentaanbieder is op kabel-tv in de VS. Tegen die tijd heeft het gevestigde kabelpartijen als Charter en Comcast met betaalde televisie. De onderzoeker spreekt van een opkomende markt voor virtuele pay-TV-diensten. Naar verwachting heeft de Google-dochter dan 10,4 miljoen abonnees. “Netflix heeft misschien wel 300 miljoen abonnees wereldwijd, maar vergeleken met de 3 miljard gebruikers van YouTube is het geen dominante speler op de wereldmarkt”, aldus Maria Rua Aguete, hoofd Media en Entertainment bij Omdia. “YouTube opereert op een schaal die geen enkele abonnementsdienst kan evenaren.” Wat aan de ontwikkeling van YouTube TV bijdraagt, is het programmatische denken. Vorige week kondigden ze aan begin 2026 met tien genrespecifieke contentpakketten te komen. Een van die pakketten is het Sport-abonnement. “Het Sport-abonnemewnt biedt fans toegang tot alle grote omroepen en sportnetwerken zoals FS1, NBC Sports Network, alle ESPN-kanalen en ESPN Unlimited. Abonnees kunnen extra’s zoals NFL Sunday Ticket en RedZone toevoegen en alle favoriete functies behouden, waaronder onbeperkte DVR, multiview, belangrijke spelmomenten en fantasy view.” YouTube TV is een live streamingdienst voor televisie die Google in 2017 lanceerde. Abonnees betalen voor het instapabonnement 83 dollar per maand. Daarvoor krijgen ze honderd live zenders, onder meer de grote zenders als ABC, CBS, FOX, NBC en ESPN, en veel opslagcapaciteit om opnames terug te kijken. Foto: Ibrahim guetar / Unsplash
emerce
17-12-2025 06:34