Bijna 3 op de 5 consumenten vervangt traditionele zoekmachines door GenAI voor productaanbevelingen

Een gebrek aan vertrouwen bij het gebruik van Artificiële Intelligentie (AI) kan directe commerciële gevolgen hebben voor bedrijven. Waar AI eerder vooral ‘top of mind’ was, is er nu sprake van een duidelijke toename in dagelijkse toepassingen van prijsbepaling in webshops tot geautomatiseerde klantenservice. De keerzijde is een kritische consument wanneer bedrijven AI niet juist implementeert. Dat blijkt uit het nieuwe rapport ‘AI and Consumers’ van het Capgemini Research Institute. Het vertrouwen in AI is het hoogste bij Gen Z en Millenials (38%), tegenover Gen X (8%) en Babyboomers (10%). Een meerderheid van consumenten (53% wereldwijd, 54% in Nederland) geeft aan bereid te zijn extra te betalen voor AI diensten van een bedrijf die cyber security en databescherming beloven blijkt uit het nieuwe rapport ‘AI and Consumers’ van het Capgemini Research Institute. 34% (26% in Nederland) van de respondenten vertrouwt AI-aanbevelingen zonder ze dubbel te checken en 75 procent staan open voor GenAI shop aanbevelingen. Wereldwijd zegt 48%, en in Nederland zegt 50%zelfs dat AI hen helpt bij het maken van betere beslissingen tijdens het winkelen. Consumenten willen dat AI vóór lancering met diverse groepen wordt getest, en dat het bewijs daarvan in begrijpelijke taal wordt gedeeld (63% wereldwijd, 59% in Nederland). Bijna twee op de vijf respondenten pleiten voor vertraging tot veiligheid en eerlijkheid beter geregeld zijn, vinden dat AI‑bedrijven wettelijk aansprakelijk moeten zijn bij schade (67% wereldwijd, 74% in Nederland), en willen strikte grenzen aan nep politiek beeld, video en audio (61% wereldwijd, 60% in Nederland). Bijna twee op de vijf consumenten zijn bereid extra betalen voor AI-tools met premium abonnementen, waar men meer krijgt dan bij de gratis mogelijkheden. Momenteel heeft één op de vijf al minstens één betaald AI‑abonnement. Daarnaast geeft 44% aan extra te willen betalen voor traditionele abonnementen zodra deze worden verrijkt met AI-functionaliteit. Deze bereidheid benadrukt dat consumenten waarde zien in geavanceerde, door AI ondersteunde toevoegingen. AI agents, oftewel een autonome software-assistent die doelen begrijpt, besluiten neemt en acties uitvoert namens de gebruiker, vaak door meerdere tools en data te combineren worden steeds beter begrepen. 42% zegt het concept en de capaciteiten te begrijpen, terwijl 25% agents kan onderscheiden van andere (Gen)AI. Intussen neemt vertrouwen in die autonomie toe: directive taken in Claude stegen van 27% naar 39%. Het toepassingspotentieel is breed van deze agents. Consumenten zien ze graag autonome keuzes maken in de sectoren financiën (43%), zorg (42%) en publieke diensten/telecom (tot 54%). In 2030 verwachten mensen dat AI voornamelijk als collega (65%), persoonlijke coach (53%) en in mindere maten als therapeut (23%) en beste vriend (15%) deel uitmaakt van hun leven.
emerce
16-12-2025 08:50