RTL AdAlliance in programmatic met Adform

Adform sluit een samenwerking met RTL AdAlliance waardoor adverteerders toegang krijgen tot de programmatic reclamevoorraad op digitale RTL-kanalen. Praktisch houdt dat in, dat merken een inkooploket krijgen (jargon: DSP) waar ze hun programmatic campagnes kunnen inkopen bij tientallen titels in twaalf landen. Oostenrijk is het eerste land waar de DSP van start gaat, de andere landen volgen begin 2026. Adverteerders kunnen hier gerichte televisiereclame laten weergegeven op bijvoorbeeld smart TV’s. De belangrijkste videoformaten in deze omgeving zijn L-banners, bumper/switch in spot en fullscreen spots. De eerste is een L-vormige advertentie die zich rond het huidige televisieprogramma plaatst. De reclame wordt weergegeven zonder het programma volledig te onderbreken, waardoor het niet storend werkt voor de kijker. Bumper/Switch is een korte advertentie die zich over het huidige programma legt en wordt omlijst door een redactionele verwijzing. Dit format is compact en minder opdringerig. RTL AdAlliance is niet hetzelfde als Ad Alliance van RTL in Nederland. Het is wel een inkooploket voor adverteerders, maar staat los van het internationale RTL-netwerk. Immers, RTL Nederland is tegenwoordig onderdeel van DPG Media. Foto: mp ilp / Unsplash
emerce
15-12-2025 10:44