We Used wil bedrijven helpen overtollige pallets direct door te leveren aan afnemers en schakelt daarom over naar een volledige marktplaatsformule. De uitdaging is het lokaal matchen van vraag en aanbod.
Het bedrijf zelf al vier jaar oud en specialiseert zich in het ‘herplaatsen’ van pallets. Meestal hout, heel soms plastic. Sinds kort maakte het de overstap van het zelf innemen, bewaren en verschepen naar het bemiddelen tussen verkopers en afnemers.
We Used lost een probleem op dat volgens oprichter Henk Jan Bijmolt bij veel bedrijven speelt: pallets die in de weg staan. Die moeten weg om ruimte maken op de werkvloer of soms ook omdat de verzekering het niet prettig vindt dat er veel brandbaar materiaal bij elkaar staat.
“Naarmate je groter wordt lukt dat steeds beter. Soms rijden we maar twintig kilometer”, vertelt ondernemer Bijmolt. Het platform faciliteert inmiddels 300 bedrijven, met een minimumvolume van twintig pallets per transactie. De zakelijke markt omvat uiteenlopende sectoren, van webwinkels tot bouw en van industrie tot farmacie. Alleen de voedingsbranche is niet heel happig, omdat die het liefst met louter schone verpakkingen werkt.
De uitdaging voor We Used zit in het matchen van vraag en aanbod op zo’n kleine mogelijke afstand. Natuurlijk kan een trailer met 400 pallets tweehonderd kilometer rijden, maar voor Bijmolt en zijn compagnon Roy Damen is het de sport om de afstanden zo klein mogelijk te houden. Dat is dan een bewijs van succes van de marktplaats.
“De traditionele pallethandel is trots op hun naam op de trailer. Wij zijn trots op de naam van onze marktplaats.”
De Nederlandse palletmarkt vertegenwoordigt een waarde van 250 miljoen euro. In Duitsland loopt dat op tot een miljard. We Used richt zich op veelgebruikte palletsoorten, al bestaat er volgens Bijmolt voor elk type pallet wel een afzetmarkt.
Het bedrijf huurt vervoer in en wil zich uitsluitend als marktplaats positioneren.
Het matchen van vraag en aanbod gebeurt nog grotendeels handmatig. Het systeem biedt weliswaar filtermogelijkheden, maar voor lokale matches is meer naamsbekendheid nodig.
Voor 2026 staat uitbreiding naar België en deels Duitsland (Ruhrgebied) op de planning. Die geografische groei moet meer aanbod op de kaart brengen en het lokaal matchen vergemakkelijken. Dat proces gaat hand in hand met het vergroten van de naamsbekendheid.
emerce
10-12-2025 06:20