De regio Utrecht heeft het hoogste aandeel mensen dat goederen of diensten via internet koopt: 91,5%. Flevoland (89,5%) had het op één na hoogste aandeel, gevolgd door de Ierse regio Noord- en West-Ierland (88,3%).
Dit komt naar voren in nieuwe cijfers van Eurostat over hoe de Europese consument zich door de digitale winkelstraten beweegt en waar zij vandaan komen.
Eurostat onderzocht data uit 2024 voor alle EU-lidstaten op volwassenheid van e-commerce. Dat houdt in: tachtig of meer procent van de volwassen populatie die digitaal winkelt.
Ze constateert dat ongeveer de helft van de 23 regio’s die hieraan voldoen zich in Nederland bevindt. Dat zijn alle Nederlandse provincies. De rest bevindt zich in Denemarken (4 regio’s), Ierland (alle 3 regio’s), Zweden (3 regio’s) en de Tsjechische hoofdstad Praag.
De onderkant van de lijst toont 21 EU-regio’s waar minder dan 40 procent online shopt voor producten en diensten.
De meeste van deze regio’s bevinden zich in het oosten en zuiden van Europa, waaronder Roemenië (6 regio’s), Bulgarije (5) en Zuid-Italië (6). De zuidoostelijke Bulgaarse regio Yugoiztochen had het laagste aandeel mensen dat goederen en diensten via internet bestelde (21,7%).
Ondanks de nog lage cijfers is er juist in de Oost-Europese landen sprake van een inhaalslag. Vergeleken met vier jaar geleden steeg Bulgarije van 11-20% naar 21-45% (verdubbeling in veel regio’s) en Roemenië van 16-37% naar 26-51%. Polen onderging een substantiële groei, met veel regio’s van ongeveer 40 procent naar 50-65 procent.
Oorzaak voor de oostelijke groeicijfers: de pandemie van het coronavirus. Die versnelde digitalisering in deze gebieden, maar creëerde ondanks de impuls geen fundamentele verandering. De digitale kloof in Europa blijft substantieel.
Foto Alex vd Slikke / Unsplash
emerce
02-12-2025 08:44