(Emerce TV): ‘Retail Media nog in transitie’

Retail Media staat prominent op de agenda en raakt steeds meer ingeburgerd, maar ten opzichte van het buitenland lopen we in Nederland toch nog wat achter. Retailers stappen in een nieuw speelveld en moeten wennen aan een andere rol. Dat concluderen Corine Noordhoff (bijzonder hoogleraar retail marketing aan Universiteit Groningen) en Nico Rijhoff (voorzitter Task Force Retail Media bij de BVA) in Emerce TV. ‘Retail media is natuurlijk best wel gehyped,’ zegt Noordhoff. ‘Ik denk dat er heel veel waarde uit te halen valt, maar we zien ook wel dat na de initiële hype we misschien eventjes moeten acclimatiseren aan de nieuwe rolverdelingen en de uitdaging die dat met zich meebrengt.’ In vergelijking met het buitenland, zoals de VS, waar de technologie soms verder ontwikkeld is en partijen eerder gestart zijn, doet Nederland het niet per se slecht, maar zijn schaal en tijd factoren die andere landen voorsprong geven. De gesprekspartners onderscheiden drie fases: de eerste kenmerkt zich door fundamentele functionaliteit, zoals gesponsorde producten op een website. De tweede is meer gericht op omnichannel, met een streven naar een naadloze ervaring. De derde fase omvat de ambitie om een echte mediaspeler te worden met strategische partnerships in het hele ecosysteem (inclusief merken en technologieleveranciers). Op dit moment bevindt de sector zich op een kruispunt naar de derde fase, hoewel het nog primair een sales- en conversie-instrument is. Want er zijn nogal wat uitdagingen. Het is nog altijd lastig om inzichtelijk te maken wat investeringen in retail media opleveren. Het personaliseren van boodschappen over alle kanalen heen is ook moeilijk, omdat individuele herkenning lastig is. Het vermogen tot personalisatie hangt af van het kunnen herkennen van de klant, waarvoor data en loyaliteitssystemen cruciaal zijn. Een ander belangrijk knelpunt is het gebrek aan standaarden voor meting en rapportage over de verschillende kanalen en spelers heen. Het vergelijken van resultaten is uitdagend door de complexiteit van de mediaketen en verschillende attributiemodellen. Retail Media is soms duurder dan grote platforms zoals Google of Meta. De premium propositie is deels gebaseerd op de relatie en het aankoopmoment. Een duidelijkere koppeling tussen de effecten en de prijs zou de groei kunnen versnellen, stellen Noordhoff en Rijhoff. Hoewel customer experience overal belangrijk is, is het nog een uitdaging om technologie, data en omnichannel-oplossingen naadloos te integreren vanuit het perspectief van de klant. Er is concurrentie van grote platforms, zoals Google en Meta, die lagere prijzen hanteren. Ook platforms zoals TikTok en Temu worden genoemd als concurrenten, mede door hun sterke datagedreven aanpak en focus op klantervaring. Merken gebruiken platforms zoals TikTok om specifieke doelgroepen te bereiken met relevante content die ook commerciële koppelingen mogelijk maakt. De Nederlandse markt heeft gelukkig wel unieke kenmerken, zoals het ontbreken van dominantie door één speler zoals Amazon en een divers medialandschap. Dit onderstreept de noodzaak voor goede standaarden om de inzet over verschillende kanalen te kunnen vergelijken. De video Gaat retail media zijn belofte waarmaken is onderdeel van een verzameling video’s rond het thema retail media. Ze zijn na registratie gratis te bekijken.
emerce
01-12-2025 08:42