AI heeft geleid tot record online bestedingen op Black Friday: Amerikanen gaven vrijdag 11,8 miljard dollar uit, aldus Adobe Analytics.
AI-gestuurde shopping-tools leidden dit jaar tot een forse stijging van de online uitgaven op Black Friday, nu veel consumenten fysieke winkels mijden en chatbots gebruikten om prijzen te vergelijken en kortingen te vinden.
Amerikaanse kopers gaven een recordbedrag van 11,8 miljard dollar uit — een stijging van 9,1 procent ten opzichte van 2024. Adobe becijfert deze uitgaven op grond van 1 biljoen bezoeken aan Amerikaanse webwinkels.
Ondanks zwakke economische vooruitzichten — een arbeidsmarkt met relatief veel werkloosheid, consumentenvertrouwen op het laagste punt in maanden en stijgende prijzen — nam de vraag naar online shoppen toe.
Volgens Mastercard SpendingPulse steeg de e-commerce omzet met 10,4 procent, terwijl fysieke winkelverkopen slechts met 1,7 procent groeiden vergeleken met het voorgaande jaar.
Het gebruik van AI-gestuurde winkeltools explodeerde: het verkeer naar retailwebsites groeide volgens Adobe met 805 procent ten opzichte van vorig jaar, onder meer dankzij chatbots als Sparky van Walmart of Rufus van Amazon.
Populaire aankopen op Black Friday waren onder andere speelgoed zoals LEGO-sets, consoles en games, maar ook elektronica en huishoudelijke apparaten; denk aan oordopjes van Apple en mixers van KitchenAid.
Mondiaal hebben AI-agents naar schatting zo’n 14,2 miljard dollar aan online omzet gegenereerd op Black Friday, waarvan 3 miljard dollar in de Verenigde Staten.
Salesforce komt tot een hoger bedrag aan online bestedingen in de VS op Black Friday van 18 miljard dollar — een stijging van 3 procent ten opzichte van vorig jaar, met luxe kleding en accessoires onder de populairste categorieën.
Zelfs al gaven Amerikaanse consumenten dit jaar meer uit, door prijsstijgingen daalde het aantal aangekochte artikelen per transactie. Kortingen bleven nagenoeg gelijk vergeleken met 2024, maar door de hogere verkoopprijzen voelde het voordeel minder groot.
De verwachting is dat de online uitgaven voor Cyber Monday — traditioneel de grootste online winkeldag van het jaar — dit jaar zelfs nog hoger liggen: naar schatting 14,2 miljard dollar, volgens Adobe.
Foto Max Fischer (cc)
emerce
01-12-2025 06:00