Tweakers: Black Friday barstte al los op 10 november

Teruggekeken begon Black Friday 2025 op maandag 10 november, een week eerder dan vorig jaar. Bol is in Tweakers’ Pricewatch de nummer één, gevolgd door Amazon en dan Coolblue. De cijfers van Tweakers bevestigen het beeld dat logistieke, marketing- en fulfillmentpartijen eerder al schetsten aan Emerce: Black Friday is geen dag of week meer, maar bijna een Black Month. Campagnes worden eerst een paar weken op een waakvlam, maar wel breed, live gezet en gaan in de laatste paar weken voor vrijdag 28 november in volle kracht van start. Productexpert Eric van Ballegoie van Tweakers dook op verzoek in de data achter de populaire productvergelijken. Hij stelt: “De aanbiedingenperiode is dus weer langer geworden. De eerste shops startten al begin november en op maandag 10 november barstte het echt los. Vorig jaar zagen we de echte start op 18 november, één week later dan dit jaar.” Veel van de grote schare trouwe gebruikers van de Pricewatch stellen een digitaal kattebelletje in rond deze periode. Dat gaat af zodra de prijs van een gewenst item een bepaald prijsniveau heeft gehaald. “In de eerste week van de Black Friday-periode hebben we 45 procent meer price alerts verstuurd dan de week ervoor. Dit betekent dus dat veel meer producten dan gemiddeld in prijs zijn gedaald. Wij zien dit jaar duidelijk een piek in het verkeer en in het aantal prijsdalingen.” Een compleet beeld is nog niet te schetsen, omdat de actieperiode nog loopt. De échte actievrijdag is morgen pas. Veel winkels rekken bovendien de actieperiode verder op tot Cyber Monday (1 december) of zelfs sinterklaas. De top drie productgroepen voor Black Friday zijn tot op dit moment: 1. smartphones, 2. televisies en 3. laptops. “Vooral televisies doet het bovenmatig goed, die productgroep zit gewoonlijk rond de vijfde plek in onze populariteitslijst. Ook laptops doen het iets beter dan vorig jaar, toen monitoren populairder waren en in de Top 3 stonden.“ Televisies doen het dit jaar bovengemiddeld goed. Er zijn veel aanbiedingen, vooral op hele grote tv’s die voor relatieve dumpprijzen verkocht worden. “Op dit moment kan je een 100 inch tv kopen voor minder dan 1.300 euro. Ook voor televisies in gangbare beeldmaten van 55 en 65 inch zijn goede aanbiedingen te vinden. Bij telefoons en laptops, twee andere populaire categorieën, zien we minder écht spectaculaire aanbiedingen. Voor Amazon.nl is dit de vijfde keer dat zijn .nl-site meedraait in de kortingsperiode. De Amerikaanse, internationale marktplaats heeft zich in die vrij korte periode dus een stevige positie weten te verwerven. In de algemene e-commerceranking van vakblad Twinkle staat het op plek vijf, met een omzet van een miljard euro. Bij Tweakers’ Pricewatch trekt Amazon zelfs meer kliks dan elektronicaspecialist Coolbue, wat dit jaar op nummer drie staat. Amazon Nederland kon voor dit verhaal niet bijster veel details geven over hoe het de Black Friday-periode ondergaat. In algemene termen laat het weten: “Meer dan zestig procent van het aanbod op Amazon.nl is afkomstig van verkooppartners. De eindejaarsperiode met Black Friday, Sinterklaas en Kerst is voor veel verkopers de drukste fase van het jaar. We zien dan sterkere pieken in categorieën zoals elektronica en speelgoed.” Verder: “Er zijn ruim 4.500 Nederlandse mkb’ers actief op Amazon. Circa negentig procent exporteert naar het buitenland, vooral naar Duitsland, Frankrijk en Italië. Nederlandse mkb’ers realiseerden in 2024 een exportomzet van 894 miljoen euro naar andere EU-landen.” Welk deel daarvan in de maand november viel, houdt Amazon voor zich. Vanuit logistiek oogpunt wordt maandag 1 december waarschijnlijk de drukste e-commercedag van het hele jaar. De week ervoor, die van Black Friday (28 november), verwacht logistiek specialist Sendcloud ook dit jaar de drukste week worden met een verwachte groei in verzendvolume van 73 procent. DHL is in Nederland naar eigen zeggen ruim voorbereid op de komende piekdagen in de aanloop naar Black Friday en Sinterklaas. PostNL verwerkte er vorig jaar drie miljoen (versus een normale dag met 1,2 miljoen) en verwacht dit jaar een nieuw record. Een woordvoerder zegt tegen Emerce: “PostNL ziet dat er in vergelijking met 2020 over de afgelopen jaren gemiddeld twintig procent meer pakketvolume is ontstaan in week 47, waardoor de opvolgende week 48 in aantallen pakketten kan stabiliseren. Die piek verdeelt zich zo beter over een periode van 2-3 weken, al voor de komst van het salaris.“ De maand november is qua aantal verzendingen al 32 procent drukker dan vorig jaar, aldus fulfillmentspecialist Monta. Kort samengevat: Hier zijn de drie voornaamste punten uit het artikel: Black Friday is uitgegroeid tot een bijna volledige maand van aanbiedingen, met de eerste acties al begin november en een piek rond 28 november. Bol staat bovenaan in Tweakers’ Pricewatch, gevolgd door Amazon en Coolblue, met televisies, smartphones en laptops als meest populaire productcategorieën. Logistieke dienstverleners zoals Sendcloud en PostNL verwachten recordaantallen pakketjes, met een mogelijke verzendpiek van 73 procent meer volume rond Black Friday. Foto: maxim bober / Unsplash
emerce
27-11-2025 06:21