Eenmanszaken en kleine webwinkels hebben het minste vertrouwen in Black Friday. Zij verwachten bescheiden resultaten.
Een minderheid, 48 procent, verwacht een stijging van de verkoop. Het zijn vooral de grotere partijen die denken te profiteren van de zelfgecreëerde gekte rondom Black Friday.
Een nieuw, internationaal onderzoek van DHL Ecommerce laat wel zien dat het overgrote merendeel van de online retailers (84%) zich voorbereidt op het koopjesfestijn dat de e-commercekalenders is ingeslopen.
Het vertrouwen in de deals rondom het shoppingevent lijkt af te nemen. Terwijl 69% van de retailers gelooft dat klanten hun aanbiedingen vertrouwen, zegt de helft van de shoppers dat ze Black Friday deals volledig of grotendeels vertrouwen. Een generatievergelijking schetst een duidelijk beeld: 56% van Generatie Z vertrouwt op de prijzen van retailers, vergeleken met slechts 38% van de babyboomers.
En ze hebben ook niet helemaal ongelijk. Drie kwart van de webwinkels toont volgens de ACM onjuiste prijsinformatie in aanloop naar Black Friday, Sinterklaas en Kerst. Het twistpunt is welke definitie wordt gehanteerd om een korting te definiëren. Is dat de adviesprijs of de winkelprijs? Anders gezegd: wat wordt er vergeleken in de van/voor-situatie.
In Duitsland speelt deze zelfde discussie op nog grotere schaal, namelijk bij ’s lands grootste online verkoper: Amazon. De Amerikanen vergelijken adviesprijzen (wat de fabrikant aanraadt) met de reguliere winkelprijzen. De rechter gaf hiervoor al een standje.
emerce
26-11-2025 08:51