Google geeft marketeers richtlijnen voor AI-search

Marketeers die bezorgd zijn over hun positie in Googles AI-zoekmachine krijgen van de techreus richtlijnen om op gang te komen. Met de opkomst van AI in de integratie daarvan in Google Search staat de wereld van marketeers en SEO-specialisten op zijn kop. De tijd van resultatenpagina’s met blauwe linkjes is over zijn hoogtepunt heen nu AI’s als ChatGPT en Gemini echt ántwoorden geven. Ter illustratie: afhankelijk van de zoekvraag krijgt de Google-gebruiker in tot wel vijftig procent van de gevallen al een AI Overview voorgeschoteld. Anders gezegd: Google geeft het antwoord. Doorklikken hoeft niet meer. En hoewel gering komen er ook steeds meer transactionele antwoorden in ChatGTP en Googles AI’s. Oftwel: e-commerce begint gestaag door te dringen bij de AI-zoekmachines. Veel marketeers worstel met de vraag wat ze moeten doen om te voorkomen dat hun site uit het zicht verdwijnt. Om te voorkomen dat ChatGPT niet meer naar hen doorlinkt. In een nieuwe posting op zijn Britse weblog geeft Google daarop een paar praktische antwoorden. “De AI-modus speelt een steeds grotere rol bij het bieden van antwoorden op langere, complexere en specifiekere zoekopdrachten. Consumenten bieden daarmee veel meer context dan alleen de zoekwoorden. Deze complexe zoekopdrachten bieden marketeers de kans om nog nuttigere, relevantere content en advertenties te leveren die aansluiten bij de intentie van de klant.” “Gebruik je SEO-strategie als vertrekpunt”, voor het opstellen van een AI-strategie. “Vanuit Googles perspectief blijf het hoofddoel hetzelfde: mensen helpen authentieke, originele content te vinden die unieke waarde toevoegt. Vanuit marketingperspectief: blijf je richten op het bieden van nuttige, bevredigende content op je website.“ Dat betekent bijvoorbeeld, dat marketeers kopij moeten produceren die rekening houdt met vervolgvragen. Na: ‘ik wil mijn huis verven’, volgt vaak ook: ’welke materialen heb ik daarvoor nodig’ en wellicht ook: ‘wie kan dat in Hoogeveen voor budget x voor mij doen’. Verkopers van fysieke producten moeten meer dan ooit een rijke bibliotheek met foto- en videografie hebben en daarbij zo veel mogelijk productdetails en andere metadata meegeven. Machines hebben een onstilbare detailhonger. Google zelf ziet de vraag naar AI-diensten zo hard groeien, dat het zijn rekencapaciteit met een factor duizend moet opschalen in de komende vier tot vijf jaar. Na een aarzelende start is techreus nu vol overtuiging een weg ingeslagen om het concern helemaal om te keren naar AI-first. Overigens gebeurde dat pas echt serieus na actieve bemoeienis van mede-oprichter Sergey Brin: Sergey Brin in founder mode actually saved Google. He had a big tiff inside Google, because Gemini wasn’t allowed to be used for coding. He told Sundar, “I can’t deal with these people. You have to deal with this.” Big companies always build bureaucracy. Sergey (and Larry)… pic.twitter.com/MBLRAYRz5T — Yuchen Jin (@Yuchenj_UW) November 23, 2025 Hoe Google het beste geld kan verdienen aan AI-diensten is nog niet uitgekristalliseerd. Maar in deze tijd is die vraag ook secundair. Het inrichten van de infrastructuur en het ontsluiten van AI-diensten krijgt voorrang. Vanzelfsprekend spelen reclame-inkomsten een belangrijke rol in het verdienmodel van de toekomst. Vandaag de dag is dat een business van rond de honderd miljard dollar. Sinds enkele maanden zijn er publieke proeven zichtbaar van hoe advertising eruit kan zien bij de AI-zoekmachine. Een voorbeeld: The time has come. Google is now showing ads within AI Mode for the first time ever. Similar to the ads that I had originally spotted showing within AI overviews earlier this year, the placement is at the bottom of the response. And as you can see, the ad results are labelled… pic.twitter.com/JZa7g8rS2N — Brodie Clark (@brodieseo) November 21, 2025
emerce
26-11-2025 12:54