ACM-leidraad over adviesprijzen overvalt retailers

Toezichthouder ACM haalde gisteren het nieuws met de kop ‘Meeste webwinkels tonen onjuiste prijsinformatie’. Thuiswinkel.org reageert vandaag: “Dat weten we, maar geef ons íets meer tijd om aanpassingen te implementeren.” De claim van de ACM verraste de belangenorganisatie van Nederlands e-commerce niet. Totaal niet zelfs. De partijen zijn al maanden in gesprek met elkaar over de materie. Het moment waarop de toezichthouder aankondigt om te gaan handhaven, dat verrast Thuiswinkel.org wel. Natuurlijk is er geen beter moment dan nu om prijzen, adviesprijzen en kortingen daarop in de gaten te houden. Met Black Friday, Sinterklaas en Kerst voor de deur regent het actief, prijsfestijnen en andere lokkertjes. Vincent Romviel, jurist bij Thuiswinkel.org, legt aan Emerce uit dat het gaat om twee verschillende regelgevingen die retailers in de gaten moeten houden. Drie jaar geleden kwam er wetgeving over prijskortingen, de zogenaamde van/voor-prijs. “Dan moet je verwijzen naar de laagste prijs die vóór die actie verscheen. Dat moet, want dat is wet”, verduidelijkt hij. Die regelgeving staat niet ter discussie. De nieuwe zienswijze van de Autoriteit Consument & Markt over het gebruik van adviesprijzen zorgt voor onrust in de e-commercesector. Dat betreft, precies zoals het woord zegt, een zienswijze. Een eigen, lokale interpretatie door een toezichthouder van een open norm in de wet. In dit geval gaat het over prijsweergaves en prijsvergelijkingen. Dat is iets anders van van/voor-prijzen. Dit gaat over het verschil tussen adviesprijs en winkelprijs. Tussen die twee zit ook de fysieke retail al jaren, decennia zelfs, een gat. Dat is ook niet verboden. Thuiswinkel.org: “Nationale interpretaties van Europese richtlijnen mogen niet leiden tot verwarring of obstakels in de interne markt. De huidige zienswijze op prijsvergelijkingen van de ACM wijkt af van die van toezichthouders in andere lidstaten. Dat zorgt voor onduidelijkheid bij internationale retailers, creëert een ongelijk speelveld en dwingt bedrijven om voor hetzelfde product verschillende systemen en werkwijzen te hanteren per lidstaat waar ze actief zijn.” Retailers onderschrijven de noodzaak van eerlijke prijsinformatie, zegt Romviel, maar het internationale perspectief is onduidelijkheid en winkeliers hadden nooit echt een serieuze overgangsperiode. “Zeker grote winkels kunnen niet zomaar van dag 1 op dag 2 hun prijzen omzetten. Dat is een papieren proces. Dat heeft tijd nodig.” Hij benadrukt dat Thuiswinkel.org door de ACM wel is meegenomen in het proces. “Prima verder”, zegt hij daarover. Toch hadden retailers liever een overgangsperiode gehad. Foto: Ari Dinar / Unsplash
emerce
21-11-2025 09:54