The Cirqle volledig geïntegreerd in Meta’s Creator Marketplace

Het Nederlandse influencer marketingplatform The Cirqle heeft als eerste bedrijf ter wereld een directe integratie met Meta’s Facebook en Instagram Creator Marketplaces gelanceerd. Adverteerders en hun bureaus die bij Meta’s diensten campagnes opzetten, draaien en analyseren doen dat eigenlijk voor een groot deel met Nederlandse technologie. Facebook en Meta hadden de connecties met influencers natuurlijk wel, maar het verfijnde proces om campagnes op te zetten en te herhalen en datafeedback komt uit Amsterdam. Concurrerende platformen scrapen data en rond de API’s van Meta heen. Directeur Steven Lammertink deed dat niet maar bouwde zelf op de API’s en ziet zijn dienst nu geïntegreerd bij de bron, bij Meta. Dit onderscheid was cruciaal om als officiële partner van Meta te worden erkend, legt Lammertink uit aan Emerce. Die keuze betaalt zich nu uit met exclusieve toegang tot een wereldwijd netwerk van influencers. The Cirqle had zelf al 1,5 miljoen creators in zijn bestand, maar gaat er met en voor Meta 11,5 miljoen bedienen. De integratie biedt merken toegang tot het complete creatorsysteem van Meta, van zoeken en contracteren tot het goedkeuren van content en het uitrollen van Partnership Ads. Waar de meeste platforms nog werken met screenshots en handmatige processen, kunnen bedrijven via The Cirqle nu rechtstreeks binnen Meta’s eigen ecosysteem opereren. “Alle stappen, van discovery tot performancetracking, lopen via één centrale interface.” “Om hier te komen moesten performance upgrades doorvoeren en andere datapunten integreren. Het heeft onze hele werkwijze veranderd.” “Dit geeft de onderliggende marktplaatsen van Meta een toegankelijk gezicht gegeven. door er een interface overheen te bouwen die de informatie verrijkt. Daarbij blijft de volledige trackrecord van influencers beschikbaar, wat merken helpt bij het maken van onderbouwde keuzes.” Als bijvoorbeeld Nike een campagne wil opzetten met creator XYZ ziet het aan de Nederlandse data hoe deze persoon in het verleden presteerde met zijn campagnes. Dat soort data heeft Meta niet. De impact strekt zich verder uit dan alleen de Nederlandse markt. Door de wereldwijde schaalvergroting kan The Cirqle meer creators activeren en tegelijkertijd meer contracten aanbieden aan klanten. Lammertink: “We winnen aan vertrouwen, schaal en dat levert weer spin-off op naar nieuwe klanten.” Meta zet nu ook projecten van eigen klanten uit bij The Cirqle. Lammertink ziet de nieuwe samenwerking als een kantelpunt in de industrie. “Het is de stap van influence naar infrastructuur. Van awareness naar attributie. Van vanity metrics naar verkoop.”
emerce
20-11-2025 06:38