Collectieve actie tegen Netflix voor vanwege prijsverhogingen

Stichting Bescherming Consumentenbelang bereidt een collectieve actie tegen Netflix voor vanwege ‘oneerlijke’ prijsverhogingen. Het streamingsplatform heeft sinds 2017 de prijzen voor lopende abonnementen tot wel 75 procent verhoogd. Deze tussentijdse prijsstijgingen zouden in strijd zijn met de EU-regels voor consumentenbescherming. Netflix maakt gebruik van een eenzijdige prijswijzigingsclausule in haar algemene voorwaarden, waarmee het bedrijf de prijzen van abonnementen tussentijds kan verhogen zonder instemming van de abonnees. Sinds 2017 heeft Netflix de prijzen voor bestaande klanten al vier keer verhoogd. Volgens Stichting Bescherming Consumentenbelang is de clausule in strijd met de Richtlijn Oneerlijke Bedingen. Deze Richtlijn bepaalt dat contractuele bepalingen tussen bedrijven en consumenten niet eenzijdig mogen worden aangepast, tenzij consumenten voorafgaand aan het afsluiten van een overeenkomst daarover op basis van duidelijke en begrijpelijke criteria worden geïnformeerd – wat bij Netflix niet het geval is. Netflix geeft geen enkele transparantie over de redenen voor haar prijsverhogingen. Hierdoor is de clausule ondoorzichtig en oneerlijk, stelt de stichting. Op basis van de Europese en Nederlandse rechtspraak meent Stichting Bescherming Consumentenbelang dat het prijswijzigingsbeding van Netflix daarom vernietigbaar is. Dit betekent dat abonnees die geconfronteerd zijn met tussentijdse prijsverhogingen van hun Netflix-abonnement een vordering hebben op Netflix. In Duitsland hebben verschillende rechters Netflix al veroordeeld tot terugbetaling van de oneerlijke prijsverhoging. En in Oostenrijk heeft Netflix een collectieve schikking gesloten op basis waarvan zij Oostenrijkse klanten moet compenseren voor de oneerlijke prijsverhogingen. Stichting Bescherming Consumentenbelang wil dat (oud)-abonnees worden gecompenseerd voor onterechte prijsverhogingen en dat Netflix in de toekomst eerlijke voorwaarden gebruikt die in overeenstemming zijn Europese en Nederlandse consumentenbeschermingsregels. De Stichting heeft Netflix inmiddels gewezen op de problematische clausule en uitgenodigd voor een overleg om gezamenlijk een oplossing te bereiken.  
emerce
19-11-2025 08:45