Gebruikers van Google in de VS kunnen vanaf vandaag shoppen met alle AI-tools in het zoekpallet van het bedrijf.
Ze kunnen zelfs een maximumprijs aan een artikel hangen en dat item automatisch laten kopen zodra een prijsdaling het maximum van de klant bereikt.
Twee weken voordat het feestelijke winkelseizoen in de VS begint voegt Google shopping-elementen toe aan zijn AI-tools.
Gebruikers van Search AI-Mode (het linkertabblad bij de resultatenpagina) kunnen hun gerichte zoekopdrachten geven voor items bij winkels. De machine geeft vervolgens een tabel met een vergelijkend overzicht met foto’s, recensies, prijzen en informatie over de beschikbaarheid.
Hetzelfde geldt voor Gemini, Googles chatbotvariant op ChatGPT.
Bij deelnemende webwinkels krijgen gebruikers de mogelijkheid om Google de transactie te laten voltooien via Google Pay, zonder dat zij zelf nog de kassapagina hoeven te bezoeken.
Beide zoekmachines maken voor hun kennis gebruik van de data die webwinkeliers al jaren trouw uploaden naar Google Shopping. Die database omvat nu vijftig miljard producten en die wordt dagelijks meerdere keren ververst omwille van de actualiteit.
Als de consument vraagt om items te zoeken die alleen bij lokale winkels liggen, kan hij zelfs aan de AI vragen om de winkelier te bellen of de items in zijn maat nog beschikbaar zijn.
Deze stap plaatst Google in directe concurrentie met gevestigde e-commercespelers. Waar Amazon zijn positie heeft opgebouwd als marktplaats en leverancier, probeert Google zijn dominantie in zoekopdrachten te vertalen naar koopkracht. Deze beweging is in de VS vooralsnog groter dan in Nederland. Bij ons is de shoppingsectie niet veel meer dan een prijs- en productvergelijker. Anders dan in de VS zit er in Nederland geen transactionele component in. Dat heeft wellicht te maken met Googles Europese straf voor machtsmisbruik met Google.
Foto: Valeria Reverdo / Unsplash
emerce
14-11-2025 06:36